Skoda Superb Laurin&Klement 2,0 TDI 4×4 190 KM

Superb w odmianie Laurin&Klement to absolutny top wyposażeniowy. Na pokładzie czeskiej limuzyny znajdziemy niemal wszystkie nowinki technologiczne koncernu VAG łącznie z systemem wzmacniającym głos pasażerów w kabinie auta, który działa bardzo irytująco.

Nadwozie i wnętrze

Skoda Superb już nie tylko wymiarami, czy bogatym wyposażeniem aspiruje do klasy premium, ale też i wyglądem. Po ostatnim faceliftingu, który objął wiele elementów karoserii, auto w końcu wygląda jak limuzyna. Auto prezentuje się bardzo okazale. Wielka w tym zasługa nie tylko odpowiednich proporcji, ale przede wszystkim postawienia na proste linie. A tych w nadwoziu Superba znajdziemy pod dostatkiem – takie właśnie przetłoczenie biegnie niemal przez całą długość auta od przednich reflektorów, po tylne lampy. Proste są linie nadkoli, ale rekord bije pokrywa silnika, gdzie mamy aż 6 przetłoczeń, z których najbardziej okazałe jest te biegnące przez środek maski. Całość świetnie uzupełniają reflektory, które kształtem przypominają cięty kryształ. Co warte podkreślenia, Superb do miana prawdziwej limuzyny dorósł też i w środku. Spasowanie wszelkich elementów nie budzi większych zastrzeżeń, ale tak powinno być w każdym samochodzie tej klasy. Poza tym kokpit jest poukładany i ergonomiczny. Znalezienie właściwej pozycji za kierownicą nie stwarza najmniejszych problemów. W testowanej wersji przednie fotele posiadają elektryczną regulację i są podgrzewane, podobnie jak siedziska z tyłu. Ponadto wnętrze zapewnia więcej niż dostateczną ilość miejsca i nikt nie będzie miał powodów do narzekań, nawet podróżując na tylnej kanapie. Superb bije na głowę niemiecką konkurencję, jeżeli chodzi o pojemność kufra. Pomieścić w nim można aż 625 litrów bagażu, a to już wynik rewelacyjny.

Silnik i skrzynia biegów

190 KM i 400 Nm, przenoszonych na wszystkie koła za pośrednictwem automatu DSG wystarczają, by Skoda przyspieszała do 100 km/h w 8 sekundy i maksymalnie rozpędzała się do 230 km/h. Takie wartości w zupełności wystarczają do bezstresowego poruszania się po naszych drogach, choć do pełni szczęścia jednak trochę brakuje. Rekompensuje to za to pewność, że dysponujemy samochodem z napędem na 4 koła, za który odpowiedzialny jest najnowsze sprzęgło wielopłytkowe Haldexa.

Zawieszenie i komfort jazdy

W Skodzie Superb napęd przenoszony jest za pośrednictwem sprzęgła typu Haldex na wszystkie koła. W razie potrzeby potrafi ono przekazać nawet 90% momentu obrotowego na tylną oś, dzięki czemu auto z bardzo ciężkim przodem nie jest podsterowne. Poza tym na drodze Skoda zachowuje się bardzo stabilnie i przewidywalnie. Konsekwentnie trzyma się wyznaczonego toru jazdy, a to za sprawą dość twardego zawieszenia, którego sztywność, niestety, daje się we znaki na naszych wybojach. Jednak takie jego zestrojenie jest nie do przecenienia na śliskiej, trudnej nawierzchni, gdzie w połączeniu z napędem 4×4 Skoda radzi sobie wyśmienicie. Poza tym w Superbie znajdziemy adaptacyjną regulację zawieszenia Dynamic Chassis Control (DCC) w zestawieniu z wyborem profilu jazdy.

Wyposażenie i cena

Najtańsza Skoda Superb kosztuje 90650 zł. Ceny wersji testowej zaczynają się od 167250 zł. Auto jest wyposażone m.in. w kamerę cofania, maskowanie świateł drogowych, bezkluczykowy dostęp do samochodu, aktywny tempomat, szyberdach, system nagłośnienia Canton, nawigację satelitarną i 19-calowe felgi.