„Sokrates” nawiedził „Starego”

Teatr Stary w nowym sezonie przywitał swych wiernych widzów ambitnym spektaklem „Sokrates” autorstwa Joanny Szczepkowskiej (1 i 2 października 2021)

Teatr Stary w Lublinie przyzwyczaił nas do bogactwa repertuarowego, które obejmuje nie tylko sztuki teatralne. Obok ambitnych przedstawień znajdziemy tu debaty kulturowe i literackie, koncerty, seanse kina, transmisje sceny operowej, projekty dla dzieci.

Teatralnym wydarzeniem października na deskach Teatru Starego był „Sokrates” warszawskiego Teatru na Dole ze scenografią i w reżyserii oraz z osobistym udziałem Joanny Szczepkowskiej.

Rzecz dzieje się w pracowni artystycznej. Tu stoi wielki kamienny cios, jako materiał do dzieła zleconego pewnej rzeźbiarce. Jest też zdjęcie popiersia Sokratesa z białego kamienia, które ma służyć za wzorzec. Artystka długo deliberuje nad sensem tego zamówienia. Z monologu kobiety wynika, że podjęła je pochopnie – nie jest gotowa do tej pracy z uwagi na swoje wewnętrzne rozedrganie, wypalenie. Wówczas w atelier zjawia się tajemniczy mężczyzna (Jan Jurkowski). Zachowuje się swobodnie, wyraża szereg osobliwych próśb: o picie, jedzenie, możliwość kąpieli i przeprania swych rzeczy – trochę tak, jakby znalazł się „u siebie”.

Do teatru wpada Sokrates…

Początkowo traktowany przez rzeźbiarkę jako intruz, długo musi liczyć się z wezwaniem policji. W dłuższej rozmowie zdobywa jednak zaufanie kobiety, jej ton sprzeciwu znika. Przekonuje ją… sokratejski styl pytań i argumentów. W żartobliwy a mądry sposób przybysz rzuca światło na jej osobisty trud istnienia, z pasją wyjaśnia też szereg wielkich problemów ludzkości. Staje tu w pozycji filozofa, który stosując ironię, satyrę wchodzi w coraz głębsze sfery tej dysputy. Wskazuje np. na ogromną stratę czasu ludzi bezmyślnie tkwiących przed ekranami TV. Bowiem czas winien być wypełniony sensownie, ludzka energia dobrze pożytkowana – inaczej życie będzie stracone. Rzeźbiarka dostrzega w tym humanistyczną misję. Te ogólnie wyrażone przesłania dotyczą również jej. Duch Sokratesa ratuje tę kobietę przed nią samą, przed jej apatią, może nawet depresją.

Artystka w końcu nie pracuje nad rzeźbą, a zadowala się percepcją tej zjawy Sokratesa i jego filozoficznej metody udoskonalania świata. To zdaje się być celem jego „wizyty” w atelier. Teraz minimalistyczne w środkach przedstawienie urasta do rangi poważnej lekcji życia. Dialog bohaterów, atrakcyjny poznawczo dla obojga, sprawia też intelektualną przyjemność widzom, czy może bardziej słuchaczom. Do sukcesu tej sztuki przyczynia się świetna gra obojga aktorów.

Zagadnięta po spektaklu absolwentka filozofii UMCS jest zdania, że Szczepkowska w błyskotliwy i przystępny sposób „uwspółcześnia” Sokratesa, wciąga widza w fascynującą poznawczą przygodę. Ukazuje tu charakterystyczny dla antycznego mistrza dysputy styl, który uczył – a powinien i dziś – krytycznego myślenia posługując się dialogiem i ironią. Szczepkowska wykorzystała jego wzorzec, by poruszyć problemy współczesnego świata.

Z kolei w ubiegłym tygodniu, 20 i 21 października, na scenie „Starego” mogliśmy obejrzeć spektakl „Czarny mnich” według opowiadania Antoniego Czechowa (adaptacja i reżyseria Błażej Peszek). W tym równie znakomitym przedstawieniu obok samego reżysera wystąpili Katarzyna Krzanowska i Jan Peszek.

Listopadowe repertuary

Teatralnych uczt nie zabraknie w Starym również w listopadzie. Już 5 i 6 listopada warszawski Teatr Polonia zaprezentuje spektakl „Café Luna”, a 26 i 27 listopada Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku wystawi „Kupca Weneckiego”, który został uznany najlepszym polskim spektaklem szekspirowskim 2019 roku i nagrodzony na Gdańskim Festiwalu Szekspirowskim.

W repertuarze dla najmłodszych teatromanów znajdziemy zaś m.in. spektakl „Jabłonka” ukochanego przez dzieci Teatru Atofri.

W jesiennym repertuarze Teatru Starego nie zabraknie również wydarzeń muzycznych.

– Po długiej przerwie spowodowanej pandemią powracamy z wydarzeniami cyklu „The Metropolitan Opera Live in HD”. Bilety i karnety na cały sezon 2021/22 są już dostępne w sprzedaży – informuje impresariat teatru. – Na naszej scenie muzycznej 10 listopada zagra m.in. Dominik Wania – pianista uhonorowany w tym roku dwiema Nagrodami Muzycznymi „Fryderyk”: w kategorii „Artysta Roku Jazz” oraz „Album Roku Jazz” za płytę „Lonely Shadows”. I zaprezentuje ją lubelskiej publiczności.

Tydzień później z recitalem wokalnym wystąpi ktoś, kogo nie trzeba przedstawiać: John Porter. Da on przegląd najlepszych utworów z całej swojej kariery, śpiewanych przy gitarze akustycznej i elektrycznej, zapowiadanych w stylu humoru angielsko-polskiego uwielbianym przez publiczność. Na scenie nie zabraknie też silnej lubelskiej reprezentacji. W wyjątkowym, jubileuszowym koncercie wystąpią Piotr Selim i Hanna Lewandowska, a w ramach Lubelskiej Premiery Muzycznej usłyszymy duet Cuatro Manos oraz Anna Michałowska Trio.

Tradycyjnie co poniedziałek teatr zaprasza na seanse filmowe. Wśród planowanych projekcji znajdą się te, których nie udało się pokazać w poprzednim sezonie. Nie zabraknie również nowości.

Podczas ostatnich w tym sezonie wydarzeń z cyklu „Bitwa o kulturę/literaturę” przedmiotem rozmów będą m.in. James Bond i fenomen Joanne Kathleen Rowling.

W listopadzie, konkretnie…

3 listopada, g. 18 Lubelska Premiera Muzyczna: Cuatro Manos „Way Home”; 5 listopada, g. 19 i 6 listopada, g. 17 spektakl „Café Luna” Teatru Polonia z Warszawy; 8 listopada, g. 18 Kino Staromiejskie zaprasza: „Doktor Murek” reż. Juliusz Gardan; 9 listopada, g. 18. Bitwa o kulturę. James Bond, czyli patriarchat strzela i uwodzi, z Kają Klimek rozmawia Łukasz Drewniak.

10 listopada, g. 18 koncert: Dominik Wania „Lonely Shadows”; 11 listopada, g. 17 monodram „Od przodu i od tyłu” – Mateusz Nowak, spektakl jubileuszowy; 14 listopada, g. 16 spektakl „Jabłonka” Teatru Atofri; 15 listopada, g. 18 Kino: „Minari”, reż. Lee Isaak Chung; 16 listopada, g. 18 Bitwa o literaturę: z Anną Król i Sylwią Zientek rozmawia Grażyna Lutosławska; 17 listopada, g. 18 koncert: John Porter.

20 listopada, g. 18.55 The Met: LIVE in HD Modest Mussorgsky „Borys Godunow” – retransmisja z 9 października br.; 22 listopada, g. 18 Kino: „Nic nie ginie”, reż. Kalina Alabrudzińska; 23 listopada, g. 18 Bitwa o literaturę: Biała, chrześcijańska tożsamość Europy to fikcja – z Aleksandrą Lipczak rozmawia Michał Nogaś; 24 listopada, g. 18 koncert: Anna Michałowska Trio „Back to the trees”.

26 listopada, o g. 19 i 27 listopada, o g. 17 spektakl „Kupiec wenecki” Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku; 29 listopada, g. 18 Kino: „Ikar. Legenda Mietka Kosza”, reż. Maciej Pieprzyca; 30 listopada, g.18 Bitwa o kulturę: Imperium J.K. Rowling – z Mają Staniszewską rozmawia Łukasz Drewniak.

oraz w grudniu…

4 grudnia, g. 18.55 The Met: LIVE in HD Sarah Ruhl, prapremiera opery „Eurydyka”; 5 grudnia, g. 17 Bajkowa niedziela dla dzieci; 5 grudnia, g. 18 Kino: „Niepamięć” reż. Christos Nikou; 8 grudnia, g. 18 koncert „Podróże” dadzą Piotr Selim i Hanna Lewandowska; 12 grudnia, g. 17 Mała muzyka – koncert dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat; 13 grudnia, g. 18 Kino: „Pavarotti”, reż. Ron Howard; 14 grudnia, g. 18 Bitwa o literaturę: Proszę o spokój – z Piotrem Stankiewiczem rozmawia Grażyna Lutosławska.

Styczeń 2022 roku w Teatrze Starym rozpocznie już 1-go o godz. 18.55 The Met: LIVE in HD Jules Massenet, „Kopciuszek”.

Pełną listę zaplanowanych wydarzeń znajdziemy na stronie: www.teatrstary.eu. Trwa sprzedaż biletów na listopad i grudzień.

Marek Rybołowicz

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here