Sprawdzili od hamulców po dzwonek

Rowerowi aktywiści sprawdzili wszystkie miejskie jednoślady

Porozumienie Rowerowe przeprowadziło audyt rowerów miejskich. To już druga taka kontrola jednośladów. W tym roku sprawdzono 104 rowery z 9 różnych stacji w Lublinie. Wyniki wypadły lepiej niż rok temu.


– Spośród wszystkich skontrolowanych rowerów 57% działało bez żadnych zastrzeżeń. To znaczna poprawa w porównaniu z rokiem 2018, w którym sprawnych było tylko 32% sprawdzonych rowerów. Na pierwszy rzut oka widać, że rowery są w lepszym stanie – wymieniono w nich m.in. dzwonki, kierownice, pedały.

Liczymy, że serwis będzie na wysokim poziomie przez cały rok – mówi Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego. W pozostałych 43% rowerach wykryto usterki, z czego w 9% – po dwie. W bieżącym roku nie było rowerów z 3 usterkami. Tylko w 3 rowerach stwierdzono usterki uniemożliwiające zgodną z przepisami ruchu drogowego jazdę po drogach publicznych. Usterki te to brak sprawnego przedniego albo tylnego oświetlenia.

Gdyby nie uwzględniać w raporcie rowerów z niesprawnym przednim hamulcem to liczba sprawnych rowerów wynosiłaby 81% – można uznać za dobry wynik (zgodnie z przepisami musimy mieć jeden sprawny hamulec). Podczas audytu wykryto 54 usterki. Trzy najpopularniejsze to: niesprawny przedni hamulec, niesprawny napęd, zbyt niskie ciśnienie w oponach.

– Najwięcej, bo aż 25 usterek, dotyczyło braku sprawnego przedniego hamulca. Usterka w większości polegała na zbyt słabym działaniu hamulca. Usterki odnotowano tam, gdzie na zaciągniętym hamulcu można spokojnie jechać. Zbyt mocno działający hamulec może prowadzić do wywrotek, jednak zbyt słabo działający hamulec w sytuacji awaryjnej nie będzie skuteczny – podkreślają rowerowi aktywiści.

W Lublinie miejską sieć rowerów obsługuje Nextbike Polska. Od 21 marca do dyspozycji jest 950 rowerów, które można wypożyczać na 97 stacjach zlokalizowanych w Lublinie i Świdniku. Obok rowerów standardowych dostępne są tandemy i rowery dziecięce. (oprac. EM.K.)

 

News will be here