Stawiamy na ekologiczny transport

Za 20 nowych elektrycznych autobusów i 15 trolejbusów miasto zapłaci ponad 106 mln zł

Umowy na dostawę 20 autobusów elektrycznych i 15 trolejbusów podpisali w ubiegłym tygodniu przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie i firmy Solaris. Wartość kontraktów przekracza 106 milionów złotych. Pierwsze dostawy są planowane na listopad przyszłego roku.


– To dobra inwestycja dla miasta – powiedział tuż przed podpisaniem umów prezydent Krzysztof Żuk i przypomniał, że Lublin jest miastem, które „stawia na transport zbiorowy”. Przedstawiciele ZTM i firmy Solaris podpisali trzy umowy na dostawę łącznie 20 autobusów elektrycznych i 15 przegubowych trolejbusów. Wartość zawartych kontraktów przekracza 106 milionów złotych. Dostawy są rozłożone na okres od listopada 2020 roku do września 2021 roku. W pierwszej kolejności do Lublina ma trafić 5 trolejbusów.

Autobusy będą wyposażone w baterie przystosowane do częstego i szybkiego ładowania. Zmagazynowana w nich energia będzie napędzać silnik o mocy 160 kilowatów. Na dachu znajdą się panele fotowoltaiczne. Pozwolą one „optymalizować zużycie energii przez różne systemy autobusu”. Prawdopodobnie autobusy będą jeździć na liniach numer 13, 23 i 29.

Trolejbusy również będą wyposażone w baterie. Umożliwią one poruszanie się pojazdu poza siecią trakcyjną, np. w przypadku braku prądu lub konieczności zmiany trasy. Trolejbusy zostaną skierowane do obsługi linii 156, 158 i 160. W każdym z pojazdów zostanie zainstalowany silnik o mocy 240 kilowatów.

Wszystkie autobusy i trolejbusy wyposażone będą w klimatyzację. Pasażerowie będą mogli skorzystać z ładowarek USB, umożliwiających podładowanie telefonu. Pojazdy będą wyposażone w monitoring. Oświetlenie zostanie wykonane w technologii LED.

Solaris wybuduje i zainstaluje też infrastrukturę do uzupełniania energii. Cztery ładowarki przeznaczone do szybkiego ładowania w czasie dnia zostaną umiejscowione na pętli Choiny. Z kolei w zajezdni przy ul. Grygowej pojawi się łącznie 12 ładowarek.

Współpraca Lublina z firmą Solaris sięga 1996 roku. MPK i ZTM zamówiły dotychczas 146 autobusów i trolejbusów wyprodukowanych w Bolechowie koło Poznania.

Grzegorz Rekiel