Suzuki Vitara 1,0 111 KM

Ostatnia generacja Vitary nie jest już terenówką, a zwykłym crossoverem z malutkim silnikiem. Wygląda całkiem nieźle, nieźle się prowadzi, ale jej największym atutem jest stosunek jakości do ceny. Bogato wyposażone auto z napędem 4×4 kosztuje nieco ponad 80 tys. zł i na tym polu ustępuje chyba tylko Dacii Duster.

Nadwozie i wnętrze

Vitara w dwukolorowym nadwoziu wygląda całkiem przyzwoicie. Nie jest już oczywiście autem z zacięciem terenowym, bo teraz 99 procent użytkowników crossoverów wjeżdża co najwyżej na wyższy krawężnik, dlatego można ją także kupić w wersji z napędem na przednią oś. Wyróżnikiem Vitary jest też paleta nowych lakierów. Większość jest w modnych teraz, pastelowych kolorach, a w opcji można wybrać nadwozie pomalowane w dwóch kolorach.

Ciekawostką jest analogowy zegarek umieszczony pomiędzy wylotami nadmuchu, który wyskalowano w języku Kraju Kwitnącej Wiśni (a przynajmniej tak podejrzewamy, bo równie dobrze mogą to być liczebniki np. koreańskie). Kabina Vitary jest ciemna, ale wykonana (oprócz wspomnianej wstawki i twardych boczków drzwi) z niezłych materiałów. Deska rozdzielcza wygląda prosto i atrakcyjnie, nie jest przeładowana nadmierną liczbą przycisków i wszystko obsługuje się intuicyjnie.

Niedopracowane za to są fotele, na których trudno znaleźć satysfakcjonującą pozycję, a po długiej podróży powodują one ból pleców. Bagażnik ma pojemność 365 litrów.

Silnik i skrzynia biegów

Testowy egzemplarz Vitary napędzał benzynowy silnik o pojemności 1.0 współpracujący z manualną 5-stopniową skrzynią biegów. Jednostka ta generuje 111 KM, które co prawda wystarczają do w miarę sprawnego poruszania się po mieście, ale o dynamicznej jeździe trzeba zapomnieć (sprint do setki trwa 11,5 s). Przy spokojnej jeździe auto pali średnio ok. 6,5 litrów benzyny na 1000 km.

Zawieszenie i komfort jazdy

Vitara prowadzi się jak zwykła osobówka. Zawieszenie jest sztywne i przewidywalne, przez co tracimy nieco na komforcie. Uciążliwą rzeczą jest konieczność nieustannej korekcji toru jazdy, gdy jedziemy na wprost, a przy wyższych prędkościach lub przy dynamicznym starcie we znaki (a raczej uszy) daje się głośno pracujący silnik.

Wyposażenie i cena

Cennik Vitary otwiera kwota 64900 zł za wersję z napędem na przednią oś. Nasza testówka wyposażona była w AllGrip z trzema trybami jazdy, klimatyzację, szyberdach, podgrzewane fotele, czy wielofunkcyjną kierownicę, tempomat, kilka elektronicznych asystentów jazdy. Ceny takiej wersji rozpoczynają się od 81900 zł.