Teatralny Wschód wzywa

Lubelski Teatr im. Osterwy w ramach Konfrontacji wystawi „Wieczór trzech króli” w reż. Łukasza Kosa

Tegoroczna edycja Konfrontacji Teatralnych będzie trwała od 5 do 15 października. Przez 11 dni festiwalu czeka nas 14 spektakli, 6 filmów, 2 koncerty i wystawa. Oprócz teatrów polskich zobaczymy czołowe teatry z Litwy, Łotwy i Rosji – w ich przedstawieniach biorą udział także twórcy białoruscy i ukraińscy.


Kuratorzy tegorocznych, 24. Konfrontacji Teatralnych – Agnieszka Lubomira Piotrowska, Łukasz Drewniak i Wojciech Majcherek – proponują widowni spektakle rodzime i zagraniczne, które wpisują się w trudne rozmowy o Polsce.

Polską kartę festiwalu otworzy wydarzenie plenerowe w centrum miasta. Spektakl ma nawiązać do pierwszych edycji Konfrontacji, kiedy imprezę zaczynały spektakle na placu Zamkowym.

„Cisza w Troi” (reż. Paweł Szkotak) Teatru Biuro Podróży (Poznań) to dojmująca relacja z oblężonego miasta, na które nagle spadły bomby, doświadczenie tych, którzy później staną się uchodźcami, poruszą nasze sumienia. Obserwuje się bowiem zjawisko o niespotykanej skali, które mąci umysły ludzi, wywołuje lęk w całej Europie. Przedstawienie „Cisza w Troi”, efektownie i z mocnym przesłaniem społecznym ukazuje okrucieństwa wojny, podobnie jak „Carmen Funebre” – inny spektakl tego teatru w plenerze, którego inspiracją była wojna w Jugosławii. Wydawało się, że we współczesnym świecie już nic gorszego stać się nie może, tymczasem rzeczywistość przerosła wyobraźnię. Czy mamy się czego obawiać? To już 5 października, o godz. 18.30 na placu Litewskim, wstęp wolny.

Ciekawe będą „Wyzwolenia” Teatru im. Modrzejewskiej (Legnica), które dają w pewnym sensie drugie życie sztuce Wyspiańskiego „Wyzwolenie”. Reżyser Piotr Cieplak wykorzystał dla potrzeb swej inscenizacji nową, otrzymaną od dramaturga (Magdalena Drab) postać dzieła, lokującą tę ambitną problematykę we współczesnym świecie debaty narodowej Polaków. Tyle, że konfrontacja z epokowym dramatem Wyspiańskiego odbywa się w M-3.

„Turnus mija, ja niczyja” Teatru im. Słowackiego w Krakowie to z pozoru bezpretensjonalna „operetka sanatoryjna” (reż. Cezary Tomaszewski). Ordynatorem uzdrowiska jest prof. Dietl, który stworzył tajemniczy napój o niezwykłych cechach. Goście ośrodka mają możność skosztowania go. Co kryje się za jego tajemniczymi właściwościami? Miło się to ogląda, pod warunkiem, że nie nastawimy się na relaks i szampańską zabawę, lecz poddamy wzorcom obyczajów panujących w uzdrowisku.

I jeszcze „Panny z Wilka” (Narodowy Stary Teatr im. Modrzejewskiej w Krakowie), które reżyseruje Agnieszka Glińska. W gwiazdorskiej obsadzie m.in. Dorota Segda, Anna Radwan, Ewa Kaim. Wiktor odwiedza kresowe Wilko po 15 latach, w tym latach wojny i przegląda się we własnych wspomnieniach, podejmuje próbę odnalezienia siebie. Spotyka tam jednak kobiety z przeszłości, które konfrontują go z pustką i jałowością własnej egzystencji. Gorycz przeżyć wojennych odebrała mu zdolność uczuć wyższych.

Lubelskie akcenty Konfrontacji

Wśród polskich spektakli zobaczymy dwa zrealizowane przez rodzimych twórców. „#Chybanieja” został opracowany w rzeszowskim Teatrze Maska. Reżyser Paweł Passini i dramatopisarz Artur Pałyga chcą spojrzeć na Judasza z wielu stron. U ewangelisty Mateusza, Judasz zwrócił srebrniki kapłanom, po czym się powiesił. W Dziejach Apostolskich Piotr relacjonuje, że żadnych pieniędzy on nie zwracał, kupił za nie grunty i zginął w wypadku. Inną jeszcze wersję „kariery” Judasza przedstawiał Papiasz, jeden z ojców Kościoła. Skąd tak różne losy zdrajcy? Dlaczego wyparliśmy inne wersje pozostając przy dominującej?

Janusz Opryński w ramach premiery pokaże swoje „Wszystko płynie” zrealizowane w warszawskim Teatrze Soho. Reżyser adaptował tu przejmujący tekst ukraińskiego pisarza Wasilija Grossmana. Spektakl jest wstrząsającą relacją, którą opowiada dwójka bohaterów: Anna – świadek wielkiego głodu na Ukrainie, i Jan – wieloletni więzień sowieckich łagrów.

W Teatrze im. Osterwy zobaczymy repertuarowy „Wieczór trzech króli” (reż. Łukasz Kos). To klasyczna komedia, w której Szekspir kreuje uwodzicielski, skrzący się humorem świat. I choć trzeszczy on w szwach, ta kraina staje się ratunkiem, szansą na ukrycie się w nim bohaterów opowieści przed tym, co nieokiełznane i niebezpieczne na zewnątrz.

Zagraniczne spektakle festiwalu

…odsyłają nas na wschód. Po raz pierwszy w Polsce będzie można zobaczyć „Pobliskie miasto” – inscenizację komedii absurdu, która opowiada o skomplikowanych relacjach rodzinnych i międzyludzkich. Napisał ją litewski dramatopisarz Marius Ivaškevičius, a spektakl w Łotewskim Teatrze Narodowym przygotował Kiriłł Sieriebriennikow – jeden z najbardziej znanych i cenionych w świecie teatru i filmu reżyserów rosyjskich. W sumie, poprzez zbiorowe dzieło sceniczne przedstawicieli trzech sąsiadujących narodów, odbieramy niezwykle mocny społeczny sygnał.

Przy okazji warto dodać, że widzowie Konfrontacji zobaczą filmy tego rosyjskiego reżysera -opozycjonisty. Na seanse „Sprawa teatralna”, „Lato”, „Uczeń”, „Dzień w Jurewie” zaprasza Centrum Kultury (sala kinowa, wstęp wolny).

Na finał festiwalu obejrzymy „Cynk (Zn)” – spektakl Państwowego Teatru Młodzieżowego w Wilnie we współpracy z teatrem Meno Fortas. To teatralny opis końca sowieckiego świata, jego wpływu na rzeczywistość. Spektakl został oparty na fragmentach trzech powieści Swietłany Aleksijewicz, białoruskiej laureatki Literackiej Nagrody Nobla. Jej „bohaterami” są żołnierze Armii Radzieckiej wracający do domu po misjach wojennych w Afganistanie. Nie przypadkiem również autorka pojawia się na scenie, jest postacią dramatu. Opracował go Eimuntas Nekrošius, który tym przedstawieniem, po 26 latach powrócił do teatru, gdzie rozpoczęła się jego artystyczna droga.

Tegoroczna edycja Konfrontacji uczci pamięć zmarłego w zeszłym roku reżysera. Tytułowy „cynk” to element spajający w całość opowieści z Afganistanu z relacjami o Czarnobylu. Pierwiastek chemiczny niezbędny dla życia ludzkiego staje się w sztuce nie tylko jakimś ubocznym produktem cywilizacji, niechcianym odpryskiem kulturowym, lecz przede wszystkim symbolem końca życia w czasie wojny i już po apokalipsie. Obydwa najgłośniejsze tegoroczne przedstawienia obejrzymy w sali Centrum Spotkania Kultur.

Niezależne, feministyczne spojrzenie prezentuje Teatr Miejski w Wilnie. Projekt „Trans trans trance” (reż. Kamilë Gudmonaitë) to opowieść o wolności, kobiecości, seksualności, uwolnieniu się od stereotypów oraz wolności bycia tym, kim się jest naprawdę. Czym w ogóle jest kobiecość? Czy bycie kobietą oznacza konieczność dopasowania się do pewnej ogólnie przyjętej normy? Uważam, że binarna percepcja płci tylko potwierdza stereotypy – twierdzi autorka.

Rosyjski teatr reprezentuje na konfrontacjach sztuka „Proces Johna Demianiuka. Holocaust-Cabaret” (reż. Iljia Moszczycki). Spektakl, oparty na realnym procesie Amerykanina, pochodzenia ukraińskiego, oskarżonego o bestialstwo w kilku obozach koncentracyjnych, Przedstawienie skupia się na widowiskowym wymiarze sądu nad tym katem, procesu trwającego blisko 40 lat. Marek Rybołowicz

Bilety na Teatralny Wschód

Bilety na spektakle teatralne (w cenie od 10 do 60 zł) są do nabycia w kasie Centrum Kultury. Karnet festiwalowy: 320/400 zł. Na koncerty, wystawy i większość projekcji filmów wstęp wolny.

Program spektakli i seansów – Teatralny Wschód

5 PAŹDZIERNIKA, sobota, g. 18:30, Teatr Biuro Podróży, Poznań „Cisza w Troi”, reż. P. Szkotak (plac Litewski, 50 min., wstęp wolny); g. 19:30 Teatr im. Osterwy, Lublin „Wieczór Trzech Króli”, reż. Ł. Kos (165 min. z przerwą).

6 PAŹDZIERNIKA, niedziela, g. 16 Teatr Miejski im. Gombrowicza, Gdynia „Polskie rymowanki albo ceremonie”, reż. E. Rucińska (sala główna CK, 70 min.); g. 18 Łotewski Teatr Narodowy, Ryga „Pobliskie miasto”, reż. K. Sieriebriennikow (sala wielka Centrum Spotkania Kultur, 200 min. z przerwą) – przedstawienie w języku łotewskim z napisami w języku polskim i angielskim. Po spektaklu spotkanie z Mariną Dawydową pt. „Sprawa Sieriebriennikowa. Teatr a polityka w dzisiejszej Rosji”. Prowadzenie Agnieszka Lubomira Piotrowska.

7 PAŹDZIERNIKA, poniedziałek, g. 16:30 „Dzień w Juriewie”, film, reż. K. Sieriebriennikow (137 min., Kino CK, wstęp wolny); g. 19 Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie „Turnus mija, a ja niczyja”, reż. C. Tomaszewski (sala Teatru Osterwy, 110 min.), napisy w języku angielskim.

8 PAŹDZIERNIKA, wtorek, g. 16:30 „Uczeń”, reż. K. Sieriebriennikow (118 min., Kino CK, wstęp wolny); g. 19 neTTheatre z Centrum Kultury w Lublinie i Teatr Maska w Rzeszowie „#chybanieja”, reż. P. Passini (sala główna CK, 100 min.) napisy w j. angielskim. Po spektaklu spotkanie z twórcami. Prowadzenie Jacek Wakar.

9 PAŹDZIERNIKA, środa, g. 16:30 „Lato”, reż. K. Sieriebriennikow (126 min., Kino CK, wstęp wolny), g. 19 „Wysoka dziewczyna”, reż. K. Bałagow – przedpremiera filmu (130 min., Kino CK, bilety).

10 PAŹDZIERNIKA, czwartek, g. 18 Teatr Miejski w Wilnie, „Trans trans trance”, reż. K. Gudmonaite (sala główna CK, 90 min.) spektakl w j. litewskim z napisami w j. polskim i angielskim; g. 20 Teatr Soho, Warszawa „Wszystko płynie”, reż. J. Opryński – premiera (60 min., Teatr Stary w Lublinie) zaproszenia i karnety; g. 20 „Korytarz”, reż. S. Bartas (85 min., Kino CK, wstęp wolny).

11 PAŹDZIERNIKA, piątek, g. 17 „Wysoka dziewczyna”, reż. K. Bałagow – premiera filmu (130 min., Kino CK, bilety); g. 17 Teatr Soho, Warszawa „Wszystko płynie”, reż. J. Opryński (60 min., Teatr Stary); g. 20 Teatr Soho, Warszawa „Wszystko płynie”, reż. J. Opryński (60 min., Teatr Stary). Po tym spektaklu spotkanie z twórcami. Prowadzenie Jacek Wakar.

12 PAŹDZIERNIKA, sobota, g. 17:30 „Proces Johna Demianiuka. Holocaust-Cabaret”, reż. I. Moszczycki (Rosja) – spektakl niezależny (sala główna CK, 110 min.) spektakl w j. rosyjskim z napisami w j. polskim i angielskim; g. 20 Teatr im. H. Modrzejewskiej, Legnica „Wyzwolenia”, reż. P. Cieplak (studio TVP Lublin, 100 min.). Po spektaklu spotkanie z twórcami. Prowadzenie Jacek Wakar; g. 20 „Wysoka dziewczyna”, reż. K. Bałagow (130 min., Kino CK, wstęp wolny).

13 PAŹDZIERNIKA, niedziela, g. 16 „Eimuntas Nekrošius: Przesuwanie horyzontu”, reż. A. Liuga (90 min., sala kinowa CSK, wstęp wolny); g. 18 Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej, Kraków „Panny z Wilka” reż. A. Glińska (sala wielka CSK, 110 min., napisy w j. angielskim); g. 20 „Wysoka dziewczyna” reż. K. Bałagow (130 min., Kino CK); g. 20:30 Teatr Mały, Tychy „Woyzeck”, reż. M. Gorczyński (sala główna CK, 60 min., napisy w j. angielskim).

14 PAŹDZIERNIKA, poniedziałek, g. 17:30 „Rosyjski dzięcioł”, reż. C. Gracia (72 min., Kino CK, wstęp wolny); g. 19 Teatr Kana, Szczecin „Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu” reż. K. Popiołek (sala główna CK, 80 min., napisy w j. angielskim).

15 PAŹDZIERNIKA, wtorek, g. 18 Państwowy Teatr Młodzieżowy i Teatr Meno Fortas, Wilno „Cynk (Zn)”, reż. E. Nekrošius (sala wielka CSK, 180 min., z przerwą) spektakl w j. litewskim z napisami w j. polskim i angielskim. Po spektaklu spotkanie z twórcami. Prowadzenie Łukasz Drewniak; g. 19 „Wysoka dziewczyna”, reż. K. Bałagow (130 min., Kino CK, bilety).

Wydarzenia towarzyszące

Jak co roku program festiwalu uzupełniają spotkania z twórcami, koncerty oraz Kino Konfrontacji. I tak, 5 października, g. 22 – w sali głównej CK – koncert: Grischa Lichtenberger, Electro-Experimental LIVE Audio-Visual (70 min., wstęp wolny). 11 października, g. 22 – w Piwnicach CK – koncert: PITA – Electro-Experimental LIVE Act (60 min., wstęp wolny).

W czwartek, 10 października, o g. 17 wernisaż wystawy „Meno Fortas Eimuntasa Nekrošiusa” w foyer sali operowej CSK (wstęp wolny).

Klub festiwalowy działa w Kawiarni Centralnej przy CK (ul. Peowiaków 12).
Cały program Konfrontacji jest dostępny na witrynie: www.konfrontacje.pl.