Teatry studenckie gościły w Chatce

Studencka Wiosna Teatralna wróciła do Lublina po 48 latach przerwy. Po więcej zdjęć i informacji zapraszamy na stronę internetową UMCS i Chatki Żaka: umcs.pl i ack.lublin.pl

Od 18 do 21 maja Chatka Żaka stała się przestrzenią dla młodych artystów z całej Polski. Twórczość teatralną mogli zaprezentować tu przed profesjonalnym jury i lubelską publicznością. Walczyli tu także o Grand Prix Festiwalu – 5000 zł. Spektaklom towarzyszyły dyskusje, wystawy, warsztaty.


– W te majowe dni ACKiM UMCS wypełniły teatralne spektakle, które pokazali nam studenci z całej Polski. Tym samym Chatka Żaka wróciła do wyjątkowej tradycji zapoczątkowanej pół wieku temu przez Andrzeja Rozhina i Teatr Gong 2. Wówczas to UMCS, a tym samym miasto Lublin, stawały się stolicą teatru studenckiego. To wyjątkowe zjawisko i szansa na poznanie młodych ludzi, ich pragnień i lęków – mówi Izabela Pastuszko, dyrektorka Akademickiego Centrum Kultury i Mediów UMCS Chatka Żaka.

W Chatce Żaka wystąpiło 8 grup teatralnych prezentujących różnorodny repertuar, od „Ballady na 3 biurka”, czyli komedii inspirowanej korporacyjnym życiem, przez słowiańskie „Przesilenia”, które wracały do naszych korzeni, po monodram „Więcej grzechów nie pamiętam” z rodzinnymi tragediami w tle. Na scenach Chatki Żaka wystąpiły: Teatr Politechniki Warszawskiej, BARTER z Chatki Żaka, Teatr ITP, Teatr Chwila, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Teatr Imperialny z Chatki Żaka, Martyna Strychalska ze Stowarzyszenia Młodych Animatorów Kultury i Teatr Inaczej.

– Różnorodność teatrów w pełni nas zaskoczyła. Wiemy, że to co najważniejsze w tej chwili dla nas, to wskazanie kierunku, w jakim teatr studencki powinien podążać. Co tak naprawdę może wyznaczać życie temu nurtowi. Mam nadzieję, że ta wiosna będzie prawdziwą wiosną teatru studenckiego – mówi Tomasz Rodowicz, dyrektor artystyczny Teatru Chorea w Łodzi, przewodniczący jury.

– Inicjatywa powrotu do studenckiej wiosny teatralnej była strzałem w dziesiątkę. Organizacja stała na bardzo wysokim poziomie. Warsztaty oraz konsultacje pomagały młodym artystom w lepszym przygotowaniu się do występu. Osobiście czekamy na więcej – dodaje Piotr Nojak z Teatru Chwila.

Poza spektaklami odbyły się między innymi spotkania z członkami teatru GONG 2, prof. Leszkiem Mądzikiem i Januszem Opryńskim, a także warsztaty teatralne prowadzone przez Tomasza Rodowicza, Elinę Tonevę, a także Bartłomieja Ostapczuka. Nie zabrakło również warsztatów logopedycznych i psychologicznych. Był też czas na debatę nad teatrem studenckim, w której udział wzięli: prof. Rafał Wiśniewski – dyrektor Narodowego Centrum Kultury, dr Jarosław Cymerman – wicedyrektor Instytutu Teatralnego, Redbad Klynstra–Komarnicki – dyrektor Teatru im. Juliusza Osterwy, Mateusz Grochowski – przewodniczący Parlamentów Studentów RP i Izabela Pastuszko – dyrektorka ACKiM UMCS Chatka Żaka. Dyskusję poprowadził Kacper Andruszczak z NCK. Studencka Wiosna Teatralna była także przestrzenią do swobodnej wymiany zdań na temat teatru i szeroko pojętej kultury.

Festiwalowe nagrody: GRAND PRIX Studenckiej Wiosny Teatralnej i nagrodę w wysokości 5000 zł za umiejętne połączenie tradycji ludowej ze współczesnym językiem teatralnym oraz odnalezienie atrakcyjnej formy plastycznej otrzymali: Twórcy spektaklu „Przesilenia” z Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. NAGRODA PUBLICZNOŚCI (1000 zł) trafiła do Teatru Imperialnego. NAGRODY: Malwina Giedyk – za zbudowanie charakterystycznej, wiarygodnej postaci scenicznej (1000 zł), Aleksandra Najda – na początek drogi scenicznej, za uważność w poszukiwaniu środków ekspresji (1000 zł), Martyna Sabak i Jan Filip za umiejętność prowadzenia wiarygodnego scenicznego dialogu (2000 zł), Jagoda Stanicka – za odważną fuzję muzyki tradycyjnej ze współczesnymi gatunkami (1000 zł), Twórcy spektaklu „Więcej grzechów nie pamiętam” – za udaną adaptację wartościowej literatury podejmującej istotny temat i za minimalizm – (2000 zł), Teatr Imperialny – za umiejętność znalezienia inkluzywnej formy teatralnej, która pozwala na integrację osób o różnych narodowościach i sprawnościach oraz poszukiwanie własnego języka (2000 zł). MAR

News will be here