Via Carpatia coraz dłuższa

Drogi ekspresowe w naszym województwie. Na czarno odcinki już istniejące, na czerwono w realizacji, na zielono w przetargu, na niebiesko w przygotowaniu

Od kilkunastu dni kierowcy wybierający się z Lublina do Rzeszowa mogą korzystać z czterech nowych odcinków drogi ekspresowej S19, między Kraśnikiem a obwodnicą Janowa Lubelskiego, o łącznej długości 47 km. Brakujący do domknięcia tego odcinka ekspresówki na terenie woj. lubelskiego 20-kilometrowy odcinek Niedrzwica Duża – Kraśnik, ma być gotowy w połowie tego roku.


S19 to fragment międzynarodowego korytarza od greckich Salonik, który w Polsce ma przebiegać od granicy z Litwą do granicy ze Słowacją. Tej inwestycji nadano nazwę „Via Carpatia im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego”. 16 grudnia z wielką „pompą” uczynił to prezes PiS Jarosław Kaczyński, podkreślając, że ta droga jest elementem wielkiego planu, wartego ponad 600 mld euro, by z międzymorza stworzyć pewną całość.

Budowa drogi ekspresowej S19 w woj. lubelskim rozpoczęła się w 2019 r. Cały fragment korytarza Via Carpatia od obwodnicy Lublina do granicy z woj. podkarpackim ma długość ponad 75 km i został podzielony na sześć odcinków. Z pierwszego z nich o długości ok. 8 km pomiędzy węzłami Janów Lubelski Południe a Lasy Janowskie (granica z woj. podkarpackim) kierowcy korzystają już od czerwca ub.r. Kolejne 10 km ma udostępniona w grudniu obwodnica Kraśnika, w ramach której zbudowano dwa wielkie węzły drogowe Kraśnik Północ oraz Kraśnik Południe oraz strategiczne połączenie z drogą krajową nr 74.

Najdłuższym z nowo oddanych odcinków drogi S19 w woj. lubelskim jest ten między Kraśnikiem i Janowem Lubelskim. Trasa długości ok. 18 km zaczyna się przed kompleksem leśnym w pobliżu Szastarki, omija m.in. Polichnę oraz Modliborzyce i kończy się za wiaduktem w okolicach Janówka. Z kolei najkrótszym z czterech otwartych odcinków tej ekspresówki jest obwodnica Janowa Lubelskiego – ok. 6,5 km.

Na cały oddany w grudniu fragment Via Carpatia w woj. lubelskim (na początku grudnia oddano do użytku również dwa odcinki po stronie woj. podkarpackiego w pobliżu Niska) składa się kilkadziesiąt obiektów inżynierskich: mosty, wiadukty, kładki, przepusty oraz przejścia dla zwierząt.

Jak informuje na swojej witrynie GDDKiA, łączny koszt budowy sześciu odcinków S19 w woj. lubelskim od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie sięgnął ok. 2,5 mld zł, z czego ok. 1,2 mld zł to dofinansowanie ze środków UE. Koszt obejmuje również prace przygotowawcze, wykup gruntów i nadzór.

W swoim komunikacie dotyczącym otwarcia nowych odcinków drogi ekspresowej S19 GDDKiA ostrzega, że do czasu oddania kolejnego odcinka Niedrzwica Duża – Kraśnik (udostępnienie tego odcinka planowane jest na 2022 r.) ruch tranzytowy w stronę obwodnicy Kraśnika będzie możliwy przy wykorzystaniu obecnej drogi krajowej nr 19 przez węzeł Strzeszkowice.

Jaki jest plan dalszy?

Na terenie województwa drogę ekspresową S19 Via Carpatia im. prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego od północy tworzą lub będą tworzyć:

– trasa od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do Lubartowa o długości ok. 78 km (trwają przetargi na wyłonienie wykonawców pięciu odcinków realizacyjnych)

– obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego o długości 6,6 km: jednojezdniowa, oddana do ruchu w 2008 r. (w planie dobudowa drugiej jezdni – trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy)

– obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej długości 7,9 km: jednojezdniowa, oddana do ruchu w 2011 r. (w planie dobudowa drugiej jezdni – trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy)

– trasa Lubartów – Lublin, długości 23 km – wyłoniony wykonawca, trwają prace projektowe, rozpoczęcie robót w 2022 roku

– obwodnica Lublina (od północy węzły Lublin Rudnik – Lublin Sławinek – Lublin Węglin) długości 20 km, oddana do ruchu w latach 2014-2016

– trasa Lublin (od końca obwodnicy) – Kraśnik (do końca obwodnicy) długości 42 km. Trwa budowa ostatniego odcinka Niedrzwica Duża – Kraśnik, planowane zakończenie w II kw. 2022 r. (dwa odcinki oddane do użytku 16 grudnia 2021)

– trasa Kraśnik – Lasy Janowskie długości ok. 33 km – oddane do użytku 16 grudnia 2021 r.

Marek Rybołowicz

News will be here