Volkswagen Arteon Shooting Brake hybrid 1,4 TSI 218 KM

Shooting Brake to nic innego jak inna nazwa nadwozia kombi z opadającym dachem. To ostatnie słowo mało jednak pasuje do limuzyny, jaką z pewnością chce być Volkswagen Arteon, stąd te dystyngowane określenie. Nie zagłębiając się w nomenklaturę, Arteon to świetne auto za duże pieniądze.

Nadwozie i wnętrze

Auto prezentuje się świetnie. Ma opływowe kształty, nisko „siedzi” na ziemi, a ciemnoszary lakier świetnie współgra z chromowanymi wstawkami. Wnętrze jest niemal żywcem wyjęte z mniejszego brata, czyli jest bardzo ascetyczne w formie – deska jest prosta i czytelna, bez żadnych udziwnień i to samo stwierdzenie równie dobrze opisze pozostałe elementy wyposażenia kabiny. Jedna rzecz przemawia jednak dość mocno za Arteonem – ilość miejsca z tyłu. Tutaj spokojnie można założyć nogę na nogę, więc jeśli chodzi o przestrzeń i wygodę to Arteon jest limuzyną pełną gębą.

Do minusów zdecydowanie należy zaliczyć dziwne przyciski sterowania na kierownicy, które są ni to dotykowe, ni fizyczne. Czasem działają przy delikatnym muśnięciu, innym razem trzeba je wciskać. Kolejna, jeszcze bardziej drażniąca rzecz to wypustki po zewnętrznej stronie wieńca kierownicy, mniej więcej na godzinach ósmej i czwartej. Po pierwsze nie mają żadnej racjonalnie dającej się wytłumaczyć funkcji, po drugie przeszkadzają w manewrowaniu, np. przy parkowaniu albo zawracaniu. Poza tym nie da się do czegoś więcej przyczepić: ergonomia, jakość spasowania i większość użytych do budowy kabiny materiałów jest świetna.

Silnik i skrzynia biegów

Do testu dostaliśmy odmianę hybrydową, którą można ładować zarówno na dedykowanych stacjach jak i ze zwykłego gniazdka. Nabicie do pełna baterii na wolnej ładowarce trwa niemal 4 godziny i zapewnia ok. 45 kilometrów zasięgu na samym prądzie. Z napędem elektrycznym współpracuje silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra generujący156 KM. Sumaryczna moc auta wynosi 218 KM, co przekłada się na bardzo dobre osiągi: sprint do setki trwa 7,8 sekundy a prędkość maksymalna to 222 km/h.

Napęd na przednie koła przenosi 6-biegowy automat DSG. Volkswagen podaje, że średnie spalanie tego Arteona wynosi 1,12 l benzyny na sto kilometrów. I faktycznie, taki wynik można osiągnąć, ale tylko w mieście i tylko z naładowaną baterią. W trasie spalanie rośnie do ok. 8 litrów bezołowiówki.

Zawieszenie i komfort jazdy

Adaptacyjne zawieszenie Arteona jest sztywne, ale nie przesadnie, więc nawet na gorszych nawierzchniach podróż mija w komfortowych warunkach. To także zasługa dużego rozstawu osi, dzięki któremu wygospodarowano olbrzymią przestrzeń na nogi dla pasażerów tylnej kanapy oraz na potężny kufer, do którego śmiało wejdzie nawet lodówka. Mimo przyzwoitych osiągów, na sportowe wrażenia z jazdy Arteonem nie ma co liczyć. Jedyny taki akcent zapewnia skrzynia, która np. przy dynamicznym starcie z pierwszego biegu często potrafi zerwać przyczepność przednich kół.

Wyposażenie i cena

Na pokładzie Arteona znalazło się całe mnóstwo elektronicznych asystentów jazdy, skórzano-alcantarowa tapicerka, 19-calowe koła, elektronicznie regulowane fotele, aktywny tempomat, nawigacja, system kamer, pomocnik parkowania czy możliwość zmiany przełożeń łopatkami przy kierownicy.

Wersja hybrydowa kosztuje od 212 590 zł.

News will be here