Volkswagen Golf GTD 2,0 184 KM

Golf GTD to takie GTI z dieslem pod maską – jeździ świetnie, a przy okazji koszty tankowania są o wiele niższe. Poza tym GTD to zwykły kompakt, który świetnie sprawdzi się w codziennym użytkowaniu. Największą jego wadą jest cena – w prezentowanej wersji to grubo ponad 170 tys. zł.

Nadwozie i wnętrze

Volkswagen Golf GTD wygląda całkiem jak zwykły Golf. Dopiero bystre oko dostrzeże drobne różnice – nieco inny zderzak, czerwone zaciski hamulców, oraz rozsiane po karoserii emblematy „GTD”. Poza tym auto jest bodaj najbardziej rozpoznawalnym na rynku i nie do pomylenia z innym. Dwubryłowe, klasyczne nadwozie i wąskie reflektory każdy rozpozna bez trudu. W środku pierwszą rzeczą, na którą zwracamy uwagę, jest kraciasta tapicerka przypominająca tę z odmian GTI, sportowe fotele oraz deska rozdzielcza z wielkim wyświetlaczem na środku. Obsługa ponad 9-calowego, dotykowego ekranu jest banalnie prosta i intuicyjna. Pracuje on podobnie jak tablet, ma też podobne funkcje.

Za jego pomocą steruje się wszystkimi ustawieniami Golfa. Wbrew sportowemu charakterowi jest zastąpienie tradycyjnej dźwigni hamulca ręcznego małym przyciskiem umieszczonym obok lewarka zmiany biegów, ale to chyba znak czasów. Podobnie jak wirtualne zegary, które zastąpiły tradycyjne analogi. Świetna jest sportowa kierownica, i dobrze trzymające w zakrętach fotele. Mam jednak wrażenie, że przez nie wnętrze Golfa GTD jest jakby mniejsze. Na pewno jest mniej miejsca na nogi na tylnej kanapie. Bez zmian pozostał kufer, który ma pojemność 380 litrów.

Silnik i skrzynia

Pod maską testowego Golfa znalazł się silnik 2.0 TDI, który generuje 184 KM, które na rozpędzenie auta od 0 do 100 km/h potrzebują 7,5 sekundy. Prędkość maksymalna to 230 km/h. Napęd na przednie koła przekazywany jest za pomocą przekładni automatycznej DSG, która w normalnym użytkowaniu świetnie radzi sobie z Golfem, ale już przy sportowej jeździe potrafi zdenerwować. Główny zarzut to zbyt późna redukcja biegów oraz brak możliwości szybszego startu. Z pewnością atutem Golfa GTD jest stosunek osiągów do spalania. Przy dynamicznej jeździe 7,5 litra na 100 kilometrów uważamy za wynik bardzo dobry.

Zawieszenie i komfort jazdy

Zawieszenie Golfa GTD jest nieco bardziej sztywne w porównaniu do zwykłej wersji. W aucie znajdziemy też kilka trybów jazdy, które m.in. zmieniają charakterystykę pracy amortyzatorów. W przełożeniu na praktykę sprawdza się to całkiem nieźle. Wyraźnie czuć różnicę pomiędzy poszczególnymi programami. Bardziej sportowy charakter czuć również w pracy układu kierowniczego, który jest nie tylko czuły, ale też całkiem udanie przekazuje kierowcy to, co aktualnie mamy pod kołami.

Wyposażenie i cena

Golf GTD ze skrzynią DSG kosztuje przynajmniej 133 750 zł (odmiana 5-drzwiowa). Auto jest oczywiście bardzo bogato wyposażone. Na jego pokładzie znajdziemy m.in.: system nawigacji, system nagłośnienia Dynaudio, aktywny tempomat do prędkości 210 km/h, sportowe i podgrzewane fotele, panoramiczne okno dachowe, bezkluczykowy dostęp do samochodu, wspomaganie parkowania, kamery cofania, kilka systemów bezpieczeństwa i możliwość wybrania trybów jazdy. Tak skonfigurowane auto kosztuje 173 720 zł.