Volkswagen Golf R Variant

Każdy, kto choć raz przejedzie się Golfem R Variantem, na zawsze zmieni swoje postrzeganie motoryzacji. Ten samochód jest żywym dowodem na to, że kompromis pomiędzy rodzinnym kombi i rasową wyścigówką jest możliwy, i że daje tyle samo, o ile nie więcej frajdy z jazdy, niż wszystkimi hot-chatchami świata razem wziętymi.

Nadwozie i wnętrze

Gdybym opisywał zwykłego Golfa w kombi z pewnością zwróciłbym szczególną uwagę na jego zachowawcze, proste, nawet nudne kształty. Jednak stojąc przed wersją R to, co jeszcze przed chwilą byłoby wadą, w tym przypadku jest już zaletą. Dla niewtajemniczonych odróżnienie odmiany R od zwykłego Golfa jest dość problematyczne.

Oczywiście cztery końcówki wydechu i przeprojektowane zderzaki dają jakieś odzwierciedlenie mocy tego auta, ale z pewnością nikt nie spodziewa się, że pod maską tego samochodu drzemie aż 310 KM. I właśnie ta niepozorność, ten ukryty pod grafitowym lakierem potencjał jest w tym Golfie najlepszy. Chociaż nie, najlepsze są zdumione miny kierowców aut określanych mianem sportowych, którzy zostają daleko w tyle po starciu w małych wyścigach od świateł do świateł, ale o tym później.

Na razie skupmy się na doznaniach estetycznych. O wyglądzie zewnętrznym już co nieco pojęcie mamy i wiemy, że R od zwykłego Golfa różni się nieznacznie – 19-calowymi obręczami kół, innymi zderzakami, układem wydechowym, dodatkami stylistycznymi i znaczkami „R” rozsianymi po całej karoserii. W środku też nie spodziewajmy się fajerwerków, bo kabina również jest żywcem wyjęta z Golfa. To, co ją wyróżnia, to sportowe fotele, przeszycia na kierownicy i aluminiowe nakładki na pedałach.

Poza tymi elementami mamy do czynienia ze świetnym przykładem niemieckiego pragmatyzmu – wszystkie elementy wnętrza są tak zaprojektowane, by kierowca mógł z nich korzystać możliwie skutecznie i wygodnie. Nie ma więc zbędnych kształtów, czy ozdobnych przetłoczeń, deska jest płaska i prosta, podobnie zegary. Fotele świetnie trzymają ciało, miejsca nie brakuje dla czwórki dorosłych pasażerów, a do tego mamy wielki kufer.

Silnik i skrzynia biegów

Sercem tego samochodu jest dwulitrowa benzynowa jednostka TSI wspomagana przez turbosprężarki. Motor generuje 310 KM i 380 Nm momentu obrotowego, które wystarczą, by rozpędzić auto do 100 km/h w czasie 4,8 s. Takie parametry czynią z Golfa R jedno z najszybszych kombi świata.

R jest dostępny tylko z automatyczną skrzynią DSG, która oferuje możliwość manualnej zmiany biegów za pomocą lewarka bądź łopatek umieszczonych przy kierownicy. Zazwyczaj podawanie spalania auta o mocy ponad 300 KM jest bezcelowe, ale tym razem rzecz jest warta uwagi. Przy włączonym trybie ekonomicznym zejście w okolice 9 litrów benzyny na 100 km wcale nie jest trudne.

Zawieszenie i komfort jazdy

Jak wspomniałem na początku, Golf R Variant jest bardzo, ale to bardzo szybki. W związku z tym musi mieć odpowiednio zestrojone zawieszenie, które udźwignie jego nieprzeciętne możliwości. Sprawę ułatwia stały napęd 4Motion oraz kilka trybów jazdy – od Eco po Race. Oczywiście najwięcej frajdy z jazdy daje ten ostatni. To on sprawia, że nasz R zmienia się z rodzinnego kombi w rasową wyścigówkę. Odczucia z jazdy są kapitalne, ale co ciekawe, Golf nie sprawia wrażenia narowistego.

Przeciwnie, prowadzi się bardzo przewidywalnie, świetnie trzyma się jezdni. Moc rozwija w sposób bardzo równomierny – nie ma mowy o szarpnięciach, czy buksowaniu kół. Nad jednostajnym przyspieszaniem czuwa elektronika, i to właśnie ona sprawia, że do okiełznania tego samochodu nie trzeba jakichś ponadprzeciętnych umiejętności – wystarczy, że wiemy, dokąd chcemy jechać i w odpowiednią stronę skierujemy kierownicę. Resztę zrobi już Golf R.

Wyposażenie i cena

Na pokładzie Golfa R Varianta znajdziemy wszystko to, czego od nowoczesnego samochodu oczekuje nowoczesny kierowca. Mamy więc świetną tapicerkę, system nawigacji, kilka elektronicznych asystentów jazdy, aktywny tempomat, bezkluczykowy dostęp do auta, wielofunkcyjną kierownicę, adaptacyjne zawieszenie, skrzynię DSG i jeszcze wiele innych. Cennik modelu R Variant otwiera kwota 178 290 zł.

News will be here