Podziemia kredowe, bazylika NNMP z otaczającą ją Górką, cerkiew pw. św. Jana Teologa, kościół pw. Rozesłania Apostołów, plac Łuczkowskiego, zabytkowe osiedle Dyrekcji, Chełmski Park Wodny – to najczęściej wymienianie przez przewodniki turystyczne miejsca warte zobaczenia w Chełmie. Ilu turystów odwiedza Chełm? Takich statystyk nikt nie prowadzi…
Jakiś czas temu władze Chełma uznały, że najwyższy czas tchnąć nowego ducha w wizerunek miasta i sprawić, by było one postrzegane jako bardziej atrakcyjne, zarówno przez mieszkańców, jak i przyjezdnych. W tym celu Ratusz zlecił opracowanie Strategii Marki i Promocji Miasta Chełm – swoisty „przewodnik” w budowaniu lepszego i nowocześniejszego wizerunku miasta. Efekty pracy nad strategią zaprezentowano w ubiegłym roku. Jej autorzy ocenili, że przy bliższym poznaniu Chełm bardzo zyskuje, a elementów, w oparciu o które można budować jego markę jest naprawdę wiele: Książe Daniel, chełmski Golem, PKWN, Dyrekcja, podziemia kredowe, bliskość granicy, legendy o duchu Bieluchu i chełmskim białym niedźwiedziu – to tylko niektóre z nich.
Przygotowując strategię specjaliści przeprowadzili też badania ankietowe. Udział w nich wzięli mieszkańcy Chełma (500 osób) i ogólnopolska grupa respondentów (600 osób). Badania na tej drugiej grupie pokazały, że Polacy przeważnie słyszeli o Chełmie, ale nie wiedzą o nim niczego konkretnego. Niektórzy kojarzyli chełmskie podziemia kredowe. Zaś zdaniem samych chełmian to właśnie podziemia stanowią największą atrakcję turystyczną naszego miasta i w oparciu o nie budowana powinna być strategia jego promocji.
Z danych, jakie przekazał nam Urząd Miasta wynika, że w I półroczu 2024 chełmskie podziemia kredowe odwiedziło 12 475 osób. W ubiegłym roku – 27 750 osób (9 675 w pierwszym półroczu, ale trzeba zaznaczyć, że podziemia były nieczynne w lutym z uwagi na remont wejścia i 18 075 osób w drugim półroczu). Z kolei Chełmski Ośrodek Informacji Turystycznej w ubiegłym roku odwiedziło 17 076 osób.
Innych statystyk dotyczących liczby turystów miasto nie ma.
– Ewidencja wszystkich turystów odwiedzających miasto jest niemożliwa, choćby z tego powodu, że wiele osób przyjeżdża do Chełma i zwiedza je na własną rękę – tłumaczą urzędnicy i dodają, że miasto stara się zachęcać do odwiedzin Niedźwiedziego Grodu m.in. zwiększając bazę wydarzeń kulturalnych oraz rozrywkowych, które następnie promowane są za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji.
– Miasto stara się przyciągać turystów atrakcyjnymi wydarzeniami, by docelowo mieli okazję poznać jego zabytki i tożsamość. Regularnie podejmowane są także inne działania promocyjne, jak choćby rozlokowanie na terenie miasta figurek niedźwiadków, co odbiło się szerokim echem również w mediach ogólnopolskich. W tym celu została wprowadzona i obecnie pozostaje na etapie wdrażania strategia marki – mówi Damian Zieliński z Urzędu Miasta Chełm. (w)