Wybrali strefę ciszy

Strefa ciszy w SP nr 51

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 51 im. Jana Pawła II z ulicy Bursztynowej na Czubach w piątek, 31 maja uroczyście otworzyli w swojej szkole „Strefę ciszy”. To pierwszy, zwycięski projekt szkolnego Budżetu Obywatelskiego.


Już nie tylko miasto Lublin ma swój Budżet Obywatelski – również i uczniowie sięgnęli po to narzędzie partycypacji społecznej. Jako pierwsi w Lublinie swój szkolny budżet obywatelski stworzyli uczniowie z SP nr 51. – Chcieliśmy pokazać młodzieży, że mogą mieć realny wpływ na to, co dzieje się w szkole – tłumaczy Monika Lewocka, koordynatorka projektu, mama uczniów z SP nr 51.

– Wielu uczniów dostrzega, że coś trzeba zrobić, każdy chce, aby było lepiej, bardziej komfortowo, przyjaźniej. Rzecz w tym, że najczęściej artykułowanie tych ważnych potrzeb ma charakter marudzenia, narzekania i oczekiwania, że szkoła (czyli nauczyciele, dyrektor) coś z tym zrobią. Takie myślenie sprawia, że nic się nie zmienia – dodaje.

Dlatego w tym roku szkolnym zaproponowano uczniom, by sami zdecydowali, na jaki cel przeznaczą fundusze ze składek zbieranych przez radę rodziców. Głos mogli też zabrać rodzice i nauczyciele. Projekty napisali sami uczniowie. Tak, jak w prawdziwym BO musiały zostać napisane w kilka osób i ujęte na specjalnym wniosku.

Kolejnym krokiem była weryfikacja przez komisję, a następnie poszczególne projekty musiały zyskać odpowiednie poparcie wśród szkolnej społeczności. Głosowanie było ostatnim, ale najważniejszym etapem. Projekty mogli zgłaszać uczniowie klas V i VIII. – To praktyczna lekcja budżetu obywatelskiego. Mamy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości ci sami uczniowie będą chętnie angażowali się w projekty społeczne i w „dorosły” Budżet Obywatelski – podkreśla koordynatorka.

Uczniowie wybrali… ciszę

Projektem, który zdecydowanie zwyciężył w pierwszej szkolnej edycji Budżetu Obywatelskiego, była „Strefa ciszy”. Powstała ona na szkolnym patio. To połączenie dwóch dużych uczniowskich projektów. – Nasza szkoła jest bardzo liczną placówką, uczęszcza do niej obecnie 1607 uczniów. Gwar i hałas jest odczuwalny również i dla dzieci, dlatego, kiedy zobaczyliśmy, że proponują one strefę gier i strefę ciszy, postanowiliśmy zrealizować te dwa projekty – tłumaczy Monika Lewocka.

Szkolne patio zostało wyposażone w miękkie maty do judo i zakupione z funduszy BO worki sako, w których przyjemnie się odpoczywa. Uczniowie prosili również, by w tym miejscu znalazły się dwie duże mapy: świata i Polski oraz regały na książki i plaszówki. Szkoła zamierza jeszcze pozyskać sponsorów, którzy pomogliby w rozbudowie kącika ciszy. Dodatkowo ze środków szkolnego budżetu obywatelskiego, w ramach małego projektu, dofinansowano zakup szkolnej tablicy do sali chemicznej. Kolejna edycja szkolnej partycypacji już za rok.

Emilia Kalwińska