Autobusy za ponad 100 milionów?

fot. cla

Miasto Chełm chce całkowicie wymienić tabor w Chełmskich Liniach Autobusowych i przerzucić się głównie na pojazdy elektryczne oraz wodorowe. Samorząd ubiega się o 100 mln zł dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jeśli dostanie pieniądze, do końca 2023 roku mieszkańcy Chełma będą mogli korzystać z nowiutkich, ekologicznych autobusów.

– Idziemy z duchem czasu, dlatego przygotowaliśmy wniosek o dotację na zakup 15 elektrycznych i 15 wodorowych autobusów – mówi Jakub Banaszek, prezydent Chełma. – Wymiana taboru jest kluczowa, ponieważ będzie komplementarna z bezpłatną komunikacją, którą wprowadzamy od września bieżącego roku.

Te znaczące zmiany to rewolucja w transporcie miejskim Chełma i kolejny projekt, który prowadzi miasto w kierunku proekologicznego rozwoju. Tak jak wiele innych miast, chcemy być beneficjentem postępu w sferze transportu publicznego. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie program Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – dodaje prezydent Banaszek.

Miasto wniosek do NFOŚiGW złożyło w styczniu br. Chełm ubiega się o bagatela 100 mln zł dofinansowania! Udział własny w projekcie wynosi 30 mln zł. Samorząd za te pieniądze chce kupić nie tylko nowoczesne, ekologiczne autobusy, które zastąpiłyby dotychczasową flotę. Projekt, do którego przystąpił chełmski samorząd, zakłada także budowę stacji tankowania pojazdów wodorem oraz dziewięciu punktów ładowania autobusów energią elektryczną, a także szkolenia dla kierowców i mechaników z zakresu ich obsługi.

Chełmskie Linie Autobusowe dziś na swoim wyposażeniu mają kilkunastoletnie, a nawet starsze pojazdy marki Mercedes, zakupione jako używane w Niemczech. Są one jednak nieekonomiczne, zimową porą potrafią zużyć nawet 50 litrów oleju napędowego na 100 km. Przypomnijmy również, że miasto jest na etapie przygotowywania przetargu na zakup sześciu autobusów niskoemisyjnych, spełniających normę spalin Euro 6.

O tym, jakie miasta dostaną wsparcie na elektryfikację, zdecyduje poprawność i jakość przygotowanych wniosków, które podlegają obecnie ocenie pod względem zgodności z celami i zasadami programu. Jak podaje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, pierwsze umowy o dofinansowanie powinny być zawierane w drugim kwartale br.

Biuro Prasowe Prezydenta Chełma informuje, że w przypadku otrzymania pomocy finansowej z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, projekt zakupu zeroemisyjnych autobusów oraz budowy stacji tankowania wodorem i energią elektryczną będzie realizowany w latach 2022-2023.

Liczymy również na to, że urzędnicy oprócz wprowadzenia na ulice ekologicznych autobusów zechcą zmierzyć się z problemem smogu na chełmskich osiedlach domków jednorodzinnych, bo na niektórych zimą ciężko zaczerpnąć powietrza ze względu na spalane w piecach śmieci. (s)

News will be here