Budowa obwodnicy północnej Chełma rozpoczęta

Wbicie symbolicznej łopaty odbyło się w miejscu, w którym rozpoczynać się będzie obwodnica (między Stołpiem, a Janowem), fot. LUW Lublin

Dziś, 3 lipca, wbito symbolicznie pierwszą łopatę na budowie 13,5-kilometrowego odcinka obwodnicy północnej Chełma, która powstanie w ciągu drogi ekspresowej S12. Inwestycja kosztować będzie 442 mln zł i ma być gotowa w 2025 r.

W maju br. informowaliśmy w „Nowym Tygodniu”, że wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) polegającej na budowie obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności i zapowiadano, że wkrótce nastąpi wbicie pierwszej łopaty. W poniedziałek (3 lipca) podczas konferencji prasowej oficjalnie poinformowano o rozpoczęciu prac budowlanych. Obwodnica Chełma to pierwsze zadanie w projekcie budowy drogi ekspresowej S12 od Lublina do granicy w Dorohusku, na którym rozpoczęto roboty budowlane. Po jej wybudowaniu powstać ma nowoczesny korytarz transportowy, łączący Warszawę i Lublin z Ukrainą. Dla chełmian obwodnica północna oznacza mniejsze natężenie ruchu (zwłaszcza na ulicach Rejowieckiej i Rampa Brzeska), mniejsze korki i hałas uliczny, a także zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.

Przypomnijmy, że inwestycja realizowana jest w formule „projektuj i buduj”, a umowę o wartości 442 mln zł lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał z wykonawcą – firmą Strabag – w czerwcu 2021 r. Etap projektowania zakończono, a kolejny to właśnie rozpoczęta realizacja robót w terenie.  Powstanie 13,5 km dwujezdniowej drogi, z dwoma pasami ruchu. Wybudowane zostaną cztery węzły drogowe: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów, Chełm Wschód, a także 17 obiektów inżynierskich – w tym dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej, 11 przejść dla zwierząt oraz urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ramach inwestycji zbudowane zostaną również drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także obwód utrzymania drogi ekspresowej.  Trasa przebiegać będzie w „nowym śladzie” i ominie Chełm od północnej strony. Jadąc DK12 od strony Piask, kierowcy wjadą na nią pomiędzy Stołpiem i Janowem, na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów, Chełm Północ, powstanie w miejscowości Horodyszcze. Tutaj powstanie też obwód utrzymania drogi ekspresowej. Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm – Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w Kolonii Antonin.  W ramach prowadzonych robót zaplanowano wykonanie ok. 900 tys. metrów sześciennych nasypów i 1 mln metrów sześciennych wykopów, a także wbudowanie ok. 20 tys. ton stali oraz 13 tys. m sz betonu. Planowane jest również ułożenie 630 tys. ton masy bitumicznej. Powstanie 20 km dodatkowych jezdni dróg poprzecznych i obsługujących przyległe tereny.

Obecnie trwa rozpoznanie saperskie, prace geodezyjne, a także inwentaryzacje dróg i budynków. Rozpoczęły się też procedury związane z wypłatą odszkodowań dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości. Prowadzi je wojewoda lubelski. (opr. mo, fot. LUW Lublin)

News will be here