CHEŁM. Rusza wielka przebudowa. Włodawska i Zawadówka na pierwszy ogień

Ulica Włodawska od dawna aż prosi się o gruntowny remont

W pierwszym kwartale tego roku rusza największa w dziejach miasta inwestycja drogowa za blisko 250 mln zł. W pierwszej kolejności przebudowane będą ulice Włodawska i Zawadówka, bo w tym przypadku dokumentacja jest gotowa. Pozostałe drogi, w tym nowy wiadukt, wykonawca musi zaprojektować. Harmonogram realizacji tego gigantycznego projektu drogowego jest w trakcie uzgadniania.

Umowę z warszawską spółką „SARINŻ” na realizację największej w historii Chełma inwestycji urzędnicy podpisali 1 grudnia ub.r. Chodzi o budowę oraz modernizację infrastruktury umożliwiającej stworzenie warunków i rozwoju terminala intermodalnego w Chełmie w tym przebudowy ulic: Włodawskiej, Zawadówka, Ceramicznej, Szpitalnej, Hrubieszowskiej, Lubelskiej, al. Armii Krajowej wraz z wiaduktem, al. Żołnierzy I AWP. Mowa niemal o 11,5 kilometrach dróg, w tym ponad 9 kilometrach dróg wojewódzkich oraz ponad 2 kilometrach dróg powiatowych. Przetarg na to zadanie był ogłaszany w trybie zaprojektuj i wybuduj, co oznacza, że wykonawca będzie musiał najpierw opracować dokumentacje techniczne na realizację wymienionych przedsięwzięć (z wyłączeniem ulic Włodawska i Zawadówka – tutaj miasto posiada już dokumentację), a następnie będzie mógł rozpocząć prace budowlane. Na całe przedsięwzięcie miasto otrzymało 200 mln zł dotacji z „Polskiego Ładu”, a umowa zawarta z wykonawcą opiewa na prawie 250 mln zł. W budżecie na 2024 r. zapisano 85 890 000 zł na tę inwestycję, z czego 5 890 000 zł z miejskiej kasy w ramach wkładu własnego, a 80 mln zł z dofinansowania. Inwestycja rusza w pierwszym kwartale br.

– Pierwsze prace zostaną wykonane na ulicy Włodawskiej oraz Zawadówka – informuje Gabinet Prezydenta Chełma.

W planach jest przebudowa tych dwóch ulic w ciągu drogi wojewódzkiej nr 812 wraz z budową ścieżki rowerowej. Oprócz tego, pieniądze zapisane w tegorocznym budżecie na ten wielki projekt drogowy przeznaczone mają być na wykonanie niezbędnych dokumentacji projektowych.

Wiadukt do rozbiórki

Ta inwestycja drogowa jest wyjątkowa nie tylko ze względu na kompleksową przebudowę głównych chełmskich ulic, ale także na budowę od podstaw wiaduktu. Przypomnijmy, że w „Nowym Tygodniu” jako pierwsi informowaliśmy o wykonanej pod koniec 2022 r. przez Politechnikę Lubelską ekspertyzie stanu technicznego chełmskiego wiaduktu, z której wynikało, że w ciągu 4 lat wymagany jest jego remont.

– Miasto Chełm posiada program funkcjonalno-użytkowy dotyczący budowy wiaduktu – informuje Gabinet Prezydenta Chełma. – Zadanie (pn. budowa i modernizacja infrastruktury umożliwiającej stworzenie warunków i rozwoju terminala intermodalnego – przyp. red.) będzie wykonane w formule zaprojektuj-wybuduj, w związku z czym wykonawca przystąpił do projektowania pozostałego zakresu, w tym wiaduktu. Harmonogram realizacji inwestycji jest w trakcie uzgadniania.

Gdy chełmscy urzędnicy podpisywali umowę na to ogromne przedsięwzięcie drogowe Piotr Szydłowski, przedstawiciel firmy SARINŻ, mówił, że przewidziana jest nie tylko budowa dróg, ale również infrastruktury towarzyszącej – ścieżek rowerowych, chodników, poprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniach. Cała inwestycja ma się zakończyć w 2025 r. (mo)