CPK zwalnia tempo

fot. archiwum

Nie ma rezygnacji z budowy kolei dużych prędkości, czyli inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jedna z tras ma przebiegać przez Krasnystaw, ale nie wiadomo jeszcze w jakim zakresie projekt ma być realizowany i kiedy.

Miejski radny Dariusz Turzyniecki na jednej z ostatnich sesji złożył interpelację w sprawie CPK. Przypomnijmy, trzy lata temu, na mieszkańców Krasnegostawu jak grom z jasnego nieba spadła wiadomość o budowie kolei dużych prędkości. Inwestycja wiązała się z przejęciem przez CPK prywatnych gruntów, czyli zrównaniem z ziemią wielu domów i przedsiębiorstw. Ludzie z obawy o utratę życiowego dorobku zaczęli protestować. Nikt nie potrafił im wyjaśnić, w jakiej wysokości mogą dostać odszkodowania i czy za otrzymane pieniądze będą mogli kupić działki i wybudować na nich nowe domy.

Inwestycja CPK wywołała kontrowersje niemalże w całym powiecie krasnostawskim, bo również w gminie Krasnystaw, a także w Izbicy i Łopienniku Górnym. Prace nad przebiegiem szlaku kolejowego spowolniły, chyba głównie dlatego, by przed ubiegłorocznymi wyborami parlamentarnymi nie irytować wyborców. Mieszkańcy mają nadzieję, że wraz ze zmianą władzy centralnej, zmieni się również podejście do CPK, sztandarowej inwestycji poprzedniego rządu czyli Prawa i Sprawiedliwości.

Radny Turzyniecki w ubiegłej kadencji samorządu w kwestii CPK należał do najaktywniejszych w krasnostawskiej radzie miasta. Bronił mieszkańców i apelował wielokrotnie, by przebieg torów nie burzył tkanki miejskiej. Ostatnio poprosił władze miasta, by te zebrały informacje dotyczące przyszłości inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. – W ostatnim czasie pojawiły się informacje o rezygnacji rządu z budowy znacznej części tras kolejowych w ramach tego wielkiego projektu. Jednocześnie w prasie ukazały się artykuły o rozpoczęciu procedur w zakresie modernizacji linii kolejowej przebiegającej przez Krasnystaw i ewentualnej przebudowie dworca Krasnystaw, który stanowi własność miasta, przez spółkę kolejową PLK. Myślę, że przekazanie aktualnych informacji będzie dla wielu mieszkańców bardzo ważne – podkreślał radny Turzyniecki.

Odpowiedzi na zadane pytania udzielił Tomasz Stępień, menadżer projektu w CPK. Zaznaczył, że projekt budowy linii nr 54 Trawniki – Krasnystaw i nr 56 Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec nie został wykluczony z realizacji. Przyznał, że obecnie nie można potwierdzić, iż będzie realizowany w przebiegu i zakresie, w jakim był pierwotnie zakładany.

Tomasz Stępień podkreślił, że podstawą podejmowania w najbliższej przyszłości decyzji dotyczących kierunków rozwoju infrastruktury oraz kolejnych priorytetów inwestycyjnych będą inicjowane przez spółkę CPK kompleksowe analizy całej sieci. Obejmą one zarówno dotychczas planowane odcinki, jak i nowo proponowane korytarze linii kolejowych. Analizy mają dotyczyć całego kraju, a podstawą ewaluacji będą prognozy liczby podróży pomiędzy obszarami komunikacyjnymi, niezależnie od środka transportu. Obejmie ona m.in. spodziewaną liczbę pasażerów i pociągów na poszczególnych odcinkach, ich położenia na ciągach europejskich, adekwatność alternatywnych rozwiązań oraz efektywne wykorzystanie wcześniejszych inwestycji.

Pod uwagę będą też brane priorytety rozwoju całej polskiej sieci kolejowej, tj. zakładane czasy przejazdu pomiędzy największymi ośrodkami i obsługa ośrodków regionalnych w sposób odpowiedni do spodziewanego zapotrzebowania na przewozy. Prace mają być prowadzone we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowej S.A. przy udziale interesariuszy branżowych i samorządowych, a uzyskanie wyników jest planowane na IV kwartał przyszłego roku. Tomasz Stępień podkreśla, że celem jest opracowanie stabilnego, długoterminowego planu rozwoju sieci kolejowej, na który złożą się inwestycje o racjonalnej skali. (d)