Cupra Formentor VZ5 390 KM

Sportowe SUV-y są obecnie bardzo modne. Ten od Cupry, o nazwie Formentor, to jeden z najbardziej bezkompromisowych samochodów w segmencie. Ma kapitalny wygląd, mocny silnik i świetny napęd, który katapultuje tego potwora do pierwszej setki zaledwie w 4,2 sekundy.


Nadwozie i wnętrze

Agresywnie wyrzeźbiony przód z nieco cofniętymi reflektorami, potężny zderzak wyprofilowany bardziej niż pług pociągowej lokomotywy do odśnieżania torów i ostre przetłoczenia na boku nie pozostawiają złudzeń co do tego, że w DNA tego samochodu wpisano słowo SPORT, i to wielkimi literami. Tył idealnie współgra z tą dynamiczną, agresywną wręcz prezencją, bo zarówno wielki spojler, jak ciągnąca się przez całą szerokość pokrywy bagażnika świetlna listwa i zderzak z podwójnym układem wydechowym z czterema końcówkami robią wrażenie praktycznie na każdym.

Do tego mamy matowy lakier i wielkie, 20-calowe koła. Podobnie jest z wnętrzem, gdzie praktycznie na każdym elemencie widać czy to rogaty emblemat marki, czy to złote przeszycia i wstawki do niego właśnie nawiązujące. Kierownica jest spora, ale świetnie leży w dłoniach. Na jej ramionach mamy przyciski do uruchamiania motoru i przełączania trybów jazdy, a tuż za nimi łopatki do manualnej zmiany biegów. Zegary są oczywiście wirtualne.

Konsola środkowa to wielki wyświetlacz i brak jakichkolwiek fizycznych przycisków czy to do obsługi systemu audio czy nawet klimatyzacji, więc jej ustawianie na dotykowym ekranie jest uciążliwe. Na tunelu mamy miejsce na telefon z ładowarką indukcyjną oraz dwie przegródki po bokach niewielkiego wybieraka kierunku jazdy. Tutaj znajduje się również przycisk do wyłączenia kontroli trakcji. Miejsca na pokładzie jest dużo zarówno z przodu, jak i z tyłu, więc nawet długie podróże nie powinny męczyć.

Silnik i skrzynia biegów

Sercem Formentora w tej wersji jest pięciocylindrowy benzyniak o pojemności 2,5 litra znany m.in. ze sportowych odmian Audi. W Cuprze jego moc wynosi 390 KM a maksymalny moment obrotowy aż 480 Nm. To pozwala na rozpędzenie samochodu od 0 do 100 km/h w niewiele ponad 4 sekundy, a w niecałe 10 sekund na liczniku pojawia się już liczba 160! Wrażenia z jazdy są niesamowite. Napęd na cztery koła przenosi automat DSG z możliwością manualnego manewrowania biegami.

Przy okazji opisywania samochodów sportowych spalanie ma drugorzędne znaczenie, dlatego wspominamy je wyłącznie z dziennikarskiego obowiązku. Średnie zużycie benzyny wynosi ok. 11,5 – 12,5 litra, a w mieście rośnie do ponad 15. Spokojna jazda drogą ekspresową z prędkością nieprzekraczającą 110 km powoduje, że z baku ubywa ok. 10 litrów bezołowiówki na 100 kilometrów.

Zawieszenie i komfort jazdy

Cupra Formentor VZ5 to samochód stricte sportowy i wbrew pozorom świetnie radzi sobie nie tylko na prostej. Dzięki aktywnemu zawieszeniu i ogumieniu w wielkości 255/35 nałożonemu na 20-calowe obręcze klei się do jezdni praktycznie w każdych warunkach. Po wyłączeniu kontroli trakcji można się pokusić o jazdę uślizgami, ale o wiele więcej frajdy daje szybkie pokonywanie zakrętów i śledzenie na monitorze przeciążeń, do jakich doprowadzane jest nasze ciało. Jednak VZ5 to nie tylko sportowiec z krwi i kości, ale też uniwersalne auto, które w komfortowych warunkach przewiezie całą rodzinę z gór nad morze bez powodowania uczucia zmęczenia i bólu pleców oraz tego, co jest pod nimi.

Wyposażenie i cena

Podobno przy zakupie samochodów sportowych koszty nie grają pierwszoplanowej roli. Nigdy nie stanąłem przed tego typu dylematem, więc nie wiem, czy to prawda, dlatego skupię się na liczbach. Zwykły najtańszy Formentor kosztuje 139 tys. zł. Testowa, najmocniejsza odmiana z napędem 4Drive i mocą 390 KM to wydatek przekraczający 360 tys. zł. Na jego pokładzie znalazło się mnóstwo gadżetów i udogodnień: otwierane okno dachowe, aktywny tempomat i zawieszenie, automatyczna skrzynia biegów, klimatyzacja, podgrzewane fotele i kierownica, skórzana tapicerka, sześć trybów jazdy, sportowe fotela, nagłośnienie Beats audio i elektrycznie otwierana klapa bagażnika.

News will be here