Dieta bez soli: korzystna dla zdrowia, ale czy może być smaczna?

Sól kuchenna, czyli chlorek sodu, to chyba jedna z najstarszych, znanych ludzkości przypraw. Dzisiaj niebywale trudno wyobrazić sobie kuchnię bez soli. Dodaje się ją do wielu potraw, czy to śniadaniowych, obiadowych czy tych, zjadanych na kolację. Pomimo, że mamy świadomość tego, że sól nie jest zdrowa, nadal spożywamy jej za dużo. Czemu sól w nadmiarze szkodzi? Jakie są korzyści stosowania diety bez soli? Czym zastąpić sól, by potrawy nie były mdłe?

Ogranicz spożycie soli!

Dietetycy oraz lekarze są zgodni co do tego, że spożywanie w nadmiarze soli jest szkodliwe dla zdrowia. Chlorek sodu często nazywa się nawet białą śmiercią. Sól, jak wiele substancji, w umiarze nie szkodzi, a nawet jest wskazana dla prawidłowego funkcjonowania. Dzienne zapotrzebowania organizmu na sól wynosi 5 g, co w przeliczeniu daje raptem jedną małą łyżeczkę tej przyprawy.

Dane pokazują, że dzienne średnie spożycie soli w Polsce wynosi 15 g, zatem wielu z nas aż trzykrotnie przekracza zalecane normy. Jeśli wydaje ci się, że mało solisz i niemożliwe jest, abyś przekraczał dzienne normy, to warto byś sobie uświadomił, że sól znajdziesz nie tylko w solniczce. Niemal wszystkie produkty spożywcze zawierają chlorek sodu. Słone przekąski, wędliny, żółte i wędzone sery, wędzone ryby, konserwy, a także dania gotowe, fastfoodowe. Zjadasz sól nawet o tym nie wiedząc.

Negatywne skutki nadmiaru soli

Co grozi naszemu zdrowiu przy długotrwałym nadmiernym spożywaniu soli? Konsekwencje mogą być poważne. Sól przede wszystkim może prowadzić do podwyższenia ciśnienia krwi oraz wywołać nadciśnienie tętnicze. Wpływ soli na układ krwionośny może być jeszcze bardziej poważny – przy dużym nadmiarze dojść może do przebudowy lewej komory serca. Także funkcjonowanie nerek może ulec zaburzeniu.

Sól zatrzymuje wodę w organizmie i powoduje wzrost łaknienia, co w rezultacie sprzyja przybieraniu na wadze. Inne choroby, których występowanie jest skorelowane z nadmiarem soli w organizmie, to miażdżyca, cukrzyca, otyłość, czyli zaburzenia zespołu metabolicznego. Jest także większe ryzyko wystąpienia raka żołądka.

Podsumujmy: nadmierne spożywanie soli może prowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych takich jak:

  • Ryzyko wystąpienia cukrzycy i miażdżycy;
  • Wzrost ryzyka wystąpienia raka żołądka;
  • Ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, jak zawał serca czy udar;
  • Zatrzymanie wody w organizmie;
  • Zwiększone łaknienie;
  • Zwiększenie masy ciała;
  • Nadciśnienie tętnicze.

Można stwierdzić, że generalnie nadmierne spożycie soli w dłuższej perspektywie zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci.

Eliminacja soli czy ograniczenie?

Czy należy zatem całkowicie wyeliminować sól? Można, ale nie jest to konieczne. Wystarczy stopniowe ograniczanie jej spożycia. Zresztą całkowita eliminacja soli z diety jest bardzo trudna – należałoby sprawdzać dokładnie każdą etykietę produktu pod kątem występowania soli w składzie. Ponadto, jak już wspomniano, 1 łyżeczka soli dziennie jest wskazaną dawką.

Chlorek sodu, przyjmowany w rozsądnych ilościach zapewnia prawidłowe przewodzenie impulsów nerwowych, czyli pozwala na prawidłową czynność komórek mięśniowych. Ten pierwiastek pomaga utrzymać prawidłową gospodarkę wodno-elektrolitową, bo jest jej znaczącym elementem. Sól zatem się przydaje, ale nie można z nią przesadzać. Ograniczenie soli nie tylko zapobiega występowania szkodliwych następstw w organizmie, ale też sprzyja poprawie samopoczucia i kondycji. Dzięki ograniczeniu soli można pozbyć się opuchnięć i obrzęków oraz zgubić zbędne kilogramy.

Dieta bez soli: zamienniki soli

Sól bezsprzecznie nadaje potrawom smaku, ale też wytępia zmysł. Wszystko wydaje się słone. Osoby, które stosują dietę bez soli, zauważają po jakimś czasie, że wyostrzył im się zmysł smaku. Lepiej poznają inne smaki potraw i są bardziej wyczuleni na słone potrawy. Odkrywają nowe doznania smakowe, bo słoność przestaje być dominującym aspektem spożywanych posiłków. Sól da się zastąpić innymi, zdrowszymi zamiennikami. Nadadzą one potrawom wyrazistości podobnej do tej uzyskiwanej dzięki soli. Przydadzą się szczególnie na początku drogi z dietą bez soli lub z ograniczoną ilością soli, kiedy jeszcze ciężko się przyzwyczaić do niesłoności potraw. Warto spróbować stosować zamiast soli składniki takie jak:

  • Imbir
  • Natka pietruszki
  • Sok z cytryny
  • Bazylia
  • Oregano
  • Kolendra
  • Ocet winny
  • Ocet jabłkowy
  • Mięta
  • Cynamon
  • Ziele angielskie
  • Koper
  • Liść laurowy
  • Goździki
  • Kminek
  • Umami.

Jak widać jest naprawdę sporo przypraw, które mogą nadać potrawom fenomenalnego, wyrazistego, oryginalnego smaku. Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, bo nie potrafi korzystać z dobrodziejstwa bogatego wachlarza ziół i przypraw dostępnych na rynku. Warto to zmienić. Najlepiej nauczyć się korzystać z przypraw, eksperymentując w kuchni. Dodawać składniki i próbować.

Szybko odkryjesz, co smakuje i pasuje, a co nie. Umiejętne doprawianie przyprawami z listy powyżej spowoduje, że zapomnisz o soli. Tym bardziej, gdy zaważysz korzystne efekty diety bez soli. Poza ziołami i przyprawami, dobrym zamiennikiem soli w gotowaniu jest także… wino. Dodanie niewielkiej ilości wina do potraw gotowanych nada im wyrazistego aspektu, prawie tak samo jak sól. Poczytaj więcej o diecie bez soli na: http://www.wyrzucsolniczke.pl/dietetyk-radzi i zacznij ograniczanie spożywania soli już dziś!

Źródła:

l http://jakowisko.pl/zdrowie-talerzu-dieta-bez-soli/

Artykuł sponsorowany