Drogowcy wchodzą na Rejowiecką

Od poniedziałku 1 kwietnia br. należy spodziewać się utrudnień na odcinku drogi krajowej nr 12 w granicach administracyjnych miasta. Rusza długo oczekiwana przebudowa najważniejszej arterii komunikacyjnej w Chełmie!

Bez wątpienia będzie to największa i najdroższa drogowa inwestycja w historii Chełma. Miała rozpocząć się, zgodnie z harmonogramem, w listopadzie ubiegłego roku. Rusza jednak dopiero teraz, bo przedłużyły się sprawy związane z jej projektowaniem, uzgodnieniami z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, skąd miasto dostało dofinansowanie, czy uzyskiwaniem decyzji środowiskowych. Mowa oczywiście o krajowej „Dwunastce”, czyli ulicach: Podgórze, Rejowieckiej, al. Przyjaźni, Rampie Brzeskiej i Wschodniej. Około 8-kilometrowy odcinek w listopadzie 2020 r. ma zamienić się w nowoczesną i bezpieczną arterię komunikacyjną.

Jak poinformował na swoim profilu na Facebooku prezydent Chełma, Jakub Banaszek, już od poniedziałku 1 kwietnia br., należy spodziewać się utrudnień w ruchu. I to nie jest primaaprilisowy żart. Sam prezydent kilkakrotnie interweniował w CUPT, by przyspieszyć rozpoczęcie prac. Jeszcze kilka miesięcy temu wiele wskazywało na to, że opóźnienie realizacji inwestycji może być zdecydowanie dłuższe.

Na pierwszy ogień idzie najbardziej zniszczony odcinek ul. Rejowieckiej, od ronda im. Romana Dmowskiego do skrzyżowania z ul. Szpitalną. W tym roku ma również być wykonany zdewastowany odcinek ul. Rampa Brzeska.

Po zakończonej przebudowie kierowcy m.in. pojadą nowym wiaduktem nad torowiskiem do Włodawy, przy ul. Wschodniej, czy też przejadą przez nowe rodno u zbiegu al. Przyjaźni, ul. Okszowskiej i Rampa Brzeska. Będzie też wykonany odcinek nowiutkiej drogi ul. Bieławin, od ronda ZWiN. Przebudowane będą również wiadukt nad dawną bocznicą kolejową w ciągu al. Przyjaźni oraz most nad rzeką Uherką. Jak już wcześniej informowaliśmy, na całej długości krajowej „Dwunastki” zostanie wybudowana ścieżka rowerowa.

Prace budowlane potrwają, według ostatnich ustaleń, do listopada przyszłego roku. Główny wykonawca, znana w kraju firma „Budimex”, do realizacji inwestycji przygotowuje się do kilku miesięcy. Na niej skorzystają też lokalne firmy, które w wielu pracach będą pełnić role podwykonawców, bądź też zadbają o dostawę materiałów budowlanych. Zgodnie z rozstrzygniętym przetargiem, „Budimex” za swoją usługę skasuje około 120 mln zł.

Kierowcy muszą zatem uzbroić się w cierpliwość, bo na przebudowywanych odcinkach będą poważne utrudnienia w ruchu. – W czasie remontu odcinka Rejowieckiej od ronda im. Romana Dmowskiego do ronda ZWiN, w zależności od rodzaju prowadzonych prac, ruch będzie odbywał się z prawej lub lewej strony biegu komunikacyjnego – informuje Wioletta Bielecka z biura prasowego Urzędu Miasta Chełm.

– Przy pracach od ronda ZWiN, w kierunku al. Przyjaźni i na ul. Rampa Brzeska aż do przejazdu kowelskiego, ruch samochodów, w szczególności ciężarowych powyżej 3,5 ton, będzie przebiegał ulicami: al. Armii Krajowej, al. Żołnierzy I AWP, Hrubieszowską, Litewską, Przemysłową, Kolejową i do krajowej „Dwunastki”.

Z kolei odcinek od przejazdu kowelskiego do granic miasta, czyli na ul. Wschodniej, ruch będzie odbywał się wahadłowo. Podobnie w przypadku przebudowy ul. Rampa Brzeska. Ruch będzie tak organizowany, żeby maksymalnie ułatwić poruszanie się okolicznych mieszkańców oraz uprościć korzystanie z usług firm znajdujących się przy ul. Rampa Brzeska – dodaje W. Bielecka.

Przygotowania do przebudowy krajowej „Dwunastki” na dobrą sprawę ruszyły wczesną wiosną 2016 roku. Wszystko zaczęło się od złożenia wniosku do Programu Infrastruktura i Środowisko pn. „Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego”, ogłoszonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W listopadzie 2016 r. ówczesna prezydent miasta Agata Fisz mogła ogłosić mieszkańcom dobrą wiadomość.

W opublikowanej liście rankingowej wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania, chełmski projekt dostał największe wsparcie finansowe w wysokości 170 mln zł, spośród wszystkich czterech projektów, jakie na niej się znalazły. Przy ocenie uzyskał 53 punkty na 80 możliwych do zdobycia. Ponadto pieniądze otrzymały: Częstochowa, Kraków i Koszalin. Na przełomie maja i czerwca 2017 r. Zarząd Dróg Miejskich rozstrzygnął przetarg. Podpisano umowę z firmą „Budimex”. Realizacja inwestycji od samego początku była planowana w trybie zaprojektuj i wybuduj.

O szczegółowym harmonogramie prac poinformujemy w kolejnych wydaniach Nowego Tygodnia. (s)

News will be here