Ekolodzy zablokują dworzec?

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozpatrzy odwołanie od decyzji środowiskowej ws. planowanej budowy dworca metropolitalnego. Czasami tego typu sprawy trwają miesiącami, a nawet latami. Czy budowa dworca ruszy zatem w przyszłym roku, a unijne dofinansowanie na inwestycję nie przepadnie?

Odwołanie od decyzji środowiskowej ws. planowanej budowy dworca metropolitalnego w Lublinie złożyło Towarzystwo dla Natury i Człowieka. – Dokumentacja została przekazana do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Czas na rozpatrzenie odwołania wynosi miesiąc, ale ten okres może być wydłużany. Zdarza się, że tego typu sprawy trwają

kilka lat – wyjaśnia Paweł Duklewski, rzecznik prasowy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Lublinie. Jakie argumenty podnosiło w odwołaniu Towarzystwo dla Natury i Człowieka? – Padł w nim m.in. zarzut, że naruszono procedurę oceny oddziaływania na środowisko, ponieważ w raporcie nie przedstawiono alternatywnego wariantu inwestycji – dodaje Duklewski.

Choć ratusz zapewnia, że inwestycja mimo odwołania ekologów nie jest zagrożona, to słychać również głosy, że GDOŚ nie będzie się specjalnie spieszyć z wydaniem decyzji, bo lubelscy politycy PiS, w tym wojewoda, już wcześniej sygnalizowali, że budowa dworca metropolitarnego nie przebiega zgodnie z planem i unijne dofinansowanie na inwestycję może przepaść. Teraz jest okazja, by pokazać, że mieli rację i obarczyć winą prezydenta Krzysztofa Żuka.

Dworzec metropolitalny ma powstać w rejonie obecnego dworca głównego PKP. To inwestycja, która „w jednej części miasta ma skupić komunikację kolejową i autobusową”. – Według projektu cały plac Dworcowy zamieni się w deptak, a w ramach inwestycji powstanie nowoczesny budynek dworca wraz z peronami i nowym układem drogowym – czytamy na stronie internetowej lublin.eu.

To nie wszystko. – W ramach budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego zostaną przebudowane istniejące oraz wybudowane nowe ulice w centrum Lublina. Zupełnie nowy wygląd jezdni, chodników, ścieżek rowerowych wraz z nowo projektowaną zielenią i małą architekturą zyskają m.in. ulice: Młyńska, Gazowa, Krochmalna, Dworcowa, 1-go Maja, oraz Pocztowa – czytamy na lublin.eu. Całkowity koszt inwestycji ma wynieść około 300 milionów złotych. Zakończenie budowy jest planowane w 2022 roku.

Grzegorz Rekiel