Filharmonia w roku pandemii

Od październikowej inauguracji sezonu orkiestra FL grała trzykrotnie pod dyrekcją Wojciecha Rodka w repertuarze Beethoven’owskim.

Filharmonia Lubelska im. Henryka Wieniawskiego podsumowuje sezon artystyczny 2020/21. Melomani przeżyli wspaniałe wydarzenia z kręgu muzyki klasycznej, mimo wielu trudności, jakie przyniosła pandemia. Nie przeszkodziło to zespołowi muzyków FL zająć jedno z najwyższych miejsc w rankingu polskich i europejskich orkiestr symfonicznych.

Dla muzyki oferowanej na żywo nie był to łatwy czas. Zagrożenie koronawirusem „zamroziło” scenę FL od 13 marca 2020 r., kiedy to zapowiedziany koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej pod batutą Wojciecha Rodka nie doszedł do skutku. Z zespołem miał wówczas wystąpić pianista Denys Bodnar w utworach Rachmaninowa i Sibeliusa. Ostatni popis filharmoników przed covidową ekspansją miał więc miejsce 8 marca, gdy orkiestra wykonała najsłynniejsze arie operowe i pieśni neapolitańskie. Dyrygował wtedy Przemysław Stanisławski, a wystąpili śpiewacy: Katarzyna Oleś-Blacha – sopran i Dominik Sutowicz – tenor.

Dziesięć kolejnych wieczorów symfonicznych odwołano w ramach reżimu sanitarnego. Z powodu restrykcji dopiero z końcem czerwca ub. roku zabrzmiały koncerty organizowane przez Filharmonię w Kozłówce – kameralne. Wystąpili m.in. Kwartet Śląski z programem utworów na smyczki H.M. Góreckiego i sekstet Camerata Vistula z repertuarem K. Lipińskiego. W lipcu zaś recital wokalny Małgorzaty Grzegorzewicz-Rodek, sopran, z utworami Chopina, Mozarta i Bacha. Gościnne muzykowanie w kaplicy Pałacu Zamoyskich trwało do końca wakacji.

Odwołanie lock-downu we wrześniu 2020 r. przywróciło w sali Filharmonii koncerty jej orkiestry pod batutą zaproszonych dyrygentów, ze znanymi solistami, jak: Aleksandra Turalska – sopran, Krzysztof Jakowicz – skrzypce, Thomas Emanuel Cornelius – organy. A 20 września odbył się świetny koncert Zespołu Muzyki Dawnej oraz Zespołu Wokalnego Lubelskiej Akademii Muzyki Dawnej.

Od październikowej inauguracji sezonu orkiestra FL gra trzykrotnie pod dyrekcją Wojciecha Rodka w repertuarze Beethoven’owskim. Dwakroć in gremio, trzeci raz towarzyszyli jej soliści: Lidia Treszczotka i Łukasz Cholewiński – skrzypce. Ludwig van Beethoven „gościł” tu również w listopadzie, kiedy to Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek, sopran, śpiewała arie z towarzyszeniem orkiestry FL. Radość obcowania z tą sztuką przerywał lock-down w kulturze, koncerty filharmoników przeniosły się do Internetu, w tym noworoczna Wielka Gala Straussowska.

Koncerty online

…w sezonie artystycznym 2020/21 wymusiła epidemia, jednak była też z tego korzyść popularyzatorska. Na profilu youtube Filharmonii realizowano: Warsztaty muzyczne dla dzieci z instrumentarium Carla Orffa – audycje prowadzone przez Annę Kabulską i Justynę Wiąckiewicz; „Symfonia losu” – koncert poświęcony służbom medycznym, współorganizowany z Uniwersytetem Medycznym w Lublinie (w jego programie m.in. V Symfonia c-moll Beethovena); „Henryk Wieniawski, człowiek i dzieło” – reportaż dokumentalny o kompozytorze; nagranie IX Symfonii C-dur Schuberta; Johana Brahmsa „Wariacje nt. Haydna” – koncert wraz ze zdjęciami historycznymi Lublina; „Świąteczne muzykowanie” – koncert harfy i klarnetu w bożonarodzeniowej atmosferze; „Wielka Gala Straussowska” – koncert sylwestrowo-noworoczny wraz z występem Andrzeja Poniedzielskiego; osiem audycji z cyklu „PGE Energia Ciepła” (reż. Paweł Gabara) z udziałem wielu muzyków i tancerza Macieja Trąbki. A z propozycji dla najmłodszych wybrzmiało „Ptasie Radio” – audycja Mikołajkowa dla dzieci i młodzieży oparta na wierszach Tuwima, z osobliwym instrumentarium.

Scena filharmonii ożyła

…z końcem stycznia 2021 r., gdy batutę nad Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej z równym powodzeniem przejęli Dawid Jarząb – drugi dyrygent OSFL, Igor Bojczuk – rezydent oraz Filip Kozłowski – gościnnie. Wraz z orkiestrą wystąpili: Gracjan Szymczak i Karolina Hordyjewicz – fortepian, Agnieszka Miedzwiecka – harfa. W ich programie: Mozart, Chopin, Czajkowski. Ten dobry dla melomanów okres kończył 19 marca koncert „Mozart – Beethoven”, w którym orkiestrą FL dyrygowali Wojciech Rodek i Igor Bojczuk – jako asystent.

Od kwietnia 2021 znów trauma lock-downu dla tej instytucji, a filharmonicy występowali online. Ten stan trwał niemal do końca maja br., a więc do XXIV Forum im. Witolda Lutosławskiego. Wówczas koncertami cieszyła się wreszcie widownia… okrojona do połowy. 29 maja notujemy świetny występ Radomskiej Orkiestry Kameralnej pod dyr. Szymona Morusa z koncertem „Harvey Hope. Dzieła Niedokończone”. Jako solista zagrał Jakub Kościuszko – gitara. Program uwzględniał: „Herăstrău” na orkiestrę kameralną, op. 51; „Fantasie” na gitarę i orkiestrę kameralną, op. 55; Adagio from Three Symphonic Poems na orkiestrę kameralną, op. 52; Concertino „De Madrugada” na gitarę i orkiestrę smyczkową, op. 56.

W pierwszej dekadzie czerwca jest tu kilka wydarzeń poświęconych edukacji muzycznej dzieci i młodzieży, a 11-go koncert symfoniczny orkiestry FL pod dyrekcją Igora Bojczuka, który solo ubarwia Sulamita Ślubowska – skrzypce.

W programie: W.A.Mozart – Serenada G-dur KV 525 „Eine kleine Nachtmusik”; R.Twardowski – „Koncert staropolski” na orkiestrę smyczkową; A.Vivaldi – „Cztery pory roku” op. 8, nr 1-4. Na zakończenie sezonu,18 czerwca, orkiestrze pod dyrektorską batutą towarzyszy rewelacyjny popis Konstantego Andrzeja Kulki – skrzypce. Program to: L.van Beethoven – Koncert skrzypcowy D-dur, op. 61; J. Brahms – IV Symfonia e-moll, op. 98.

W praktyce popyt na muzykę klasyczną trwa tu cały rok. Dlatego na dwa wakacyjne miesiące muzycy FL są „oddelegowani” do Kozłówki. Wnętrze pałacowej kaplicy stanowi znakomity klimat dla koncertów kameralnych realizowanych przez poszczególne grupy artystów Filharmonii Lubelskiej do końca sierpnia br.

Jedynie żal, iż ta „mała scena” Filharmonii mogła cieszyć jednorazowo zaledwie 50 słuchaczy.

Między sezonem jednym a drugim

Czas kanikuły przyniósł niezatarte wrażenia już na wielkiej scenie. „Letni koncert promenadowy. Plejada gwiazd” – brzmiała zapowiedź wydarzenia z 22 sierpnia, jednego z dwóch w trakcie wakacji. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej w pełnym składzie -80 muzyków dała popis gry. Na urodę koncertu złożył się zróżnicowany program wieczoru: F.von Suppé – Uwertura do operetki „Lekka kawaleria”; P.Czajkowski – Suita z baletu „Dziadek do orzechów”, op. 71a; J.Brahms – Taniec węgierski nr 5 g-moll, nr 6 D-dur; E.Grieg – „Peer Gynt” II suita, op. 55; J.Strauss II – „Grzmoty i błyskawice” polka, op. 324 oraz „Nad pięknym modrym Dunajem”, op. 314; J.Strauss – „Marsz Radetzky’ego”, op. 228. Dyrygent – Czesław Grabowski, znany jako szef artystyczny w Operze Śląskiej i w Państwowym Zespole Pieśni i Tańca „Śląsk”. To emerytowany, jednak niezwykle aktywny muzyk. 75-letni dyrygent prowadził orkiestrę po mistrzowsku, a zespół OSFL odpowiadał znakomitą formą. Doceniała to publiczność koncertu rzęsistymi brawami nawet w przerwach między częściami dzieł. Urzeczony spontanicznym odbiorem muzyki dyrygent odszedł od zwyczajowej etykiety takich wydarzeń, wykazując się dużym wdziękiem i poczuciem humoru. Czesław Grabowski odwrócił się do widowni i zaczął dyrygować… oklaskami na sali podczas dwóch ostatnich dzieł Straussa. Pozostawiona sobie orkiestra grała „siłą grawitacji”, a dyrygent świetnie się tym bawił. Publiczność dostajała bonus wieczoru, utwór na bis – rzecz niespotykaną w koncertach symfonicznych. Przeszczęśliwi melomani owacją na stojąco uhonorowali kreatywność starszego maestro oraz zespołu FL.

W podsumowaniu roku…

Pracownicy Filharmonii z dumą podkreślają udział wspaniałych artystów goszczących na ich estradzie. Instytucję zaszczycili dyrygenci: Andrzej Kosendiak, Marek Pijarowski, Jerzy Swoboda. Byli soliści: Krzysztof Jakowicz i Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce, Tomasz Strahl – wiolonczela, Lukas Geniušas i Gracjan Szymczak – fortepian, Thomas Emanuel Cornelius, Roman Perucki i Piotr Rojek – organy, Antoni Dąbrowski – fagot, Łukasz Długosz – flet oraz Andrzej Poniedzielski – satyryk. A z zespołów muzyki poważnej: Meccore String Quartet, Kwartet Śląski, Chopin University Accordion Trio i Radomska Orkiestra Kameralna z projektem twórczości E. Hope’a.- Problemy typowe dla epidemii tylko na krótko stłumiły potrzebę obcowania ze sztuką. Publiczność bardzo szybko zaczęła dopominać się o tę strawę duchową. Ludzie tęsknią do naszej muzyki. Zwłaszcza symfoniczna potrzebuje wspólnoty jej słuchania, kontaktu artysta muzyk – meloman i to realnie w miejscu powstawania tej sztuki – wskazuje Wojciech Rodek – dyrektor FL. I zapewnia, że w nowym sezonie artystycznym..

…nie zabraknie atrakcji

Sezon 2021/22 zainauguruje 17 września Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą dyrektora FL przy udziale solistki Sary Dragan – skrzypce. W programie Rossini, Czajkowski i Rachmaninow. Aż pięć koncertów symfonicznych przewiduje uczczenie pamięci Władysława Żeleńskiego – wybitnego skrzypka z Lublina w 100-lecie jego śmierci. Cały październik br. zostanie poświęcony osobie tego kompozytora. Pierwszy z koncertów, 3 września, wykona OSFL znów pod dyrektorską batutą, a solistą będzie Szymon Krzemień – wiolonczela. W programie koncertu: muzyka Żeleńskiego do sztuki teatralnej „Lilla Weneda”; Romans na wiolonczelę i orkiestrę, op. 40; Suita tańców polskich na orkiestrę symfoniczną, op. 47; Uwertura charakterystyczna „W Tatrach”, op. 27. Na temat pozostałych koncertów tego cyklu poinformujemy w osobnej zapowiedzi. Podobnie jak o kilkudziesięciu innych wydarzeniach na tej scenie zaplanowanych do końca roku.

Nowym cyklem nadchodzącego sezonu będą „Muzyczne czwartki”. Wówczas o godzinie 17 będą występować lubelscy uczniowie i nauczyciele szkół muzycznych. Ich koncerty mają być przedsmakiem piątkowych koncertów symfonicznych. Tradycyjnie odbędzie się „Lubelska Wiosna Młodych” – koncert uczniów i nauczycieli szkół muzycznych regionu lubelskiego. Osobnym tytułem do chwały Filharmonii jest planowany wyjazd jej orkiestry do Stanów Zjednoczonych w styczniu 2022 roku na zaproszenie Columbia Artists Music. W ciągu dwóch miesięcy tournee przewidziano wówczas 40 koncertów sytuowanych po całym terytorium USA. Zapowiedź tego wydarzenia będzie tematem kolejnego artykułu. Marek Rybołowicz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here