Jak sobie poradzić z wojenną traumą

W ubiegły czwartek Szkoła Podstawowa nr 10 im. Henryka Sienkiewicza w Lublinie, jako pierwsza na Lubelszczyźnie, przeprowadziła specjalne zajęcia dla osób zaangażowanych w pomoc najmłodszym Ukraińcom z zakresu pomagania uchodźcom w radzeniu sobie ze stresem i traumą.


Czwartkowe zajęcia prowadzili eksperci z narodowych agencji USA, University of Maryland, University of Washington oraz wykładowcy z WSEI w Lublinie

– To właśnie uczelnie z USA oraz WSEI wyszły z tą inicjatywą, zwracając się do nas z pytaniem o przygotowanie nauczycieli z naszej szkoły pod kątem pomagania ukraińskim uczniom, którzy trafili do nas w wyniku wojny na Ukrainie. Zgodnie uznaliśmy, że należy wspomóc większą grupę nauczycieli, którzy znaleźli się w tej trudnej sytuacji i zdecydowaliśmy o zorganizowaniu warsztatów, które pomogą nauczycielom w komunikacji z najmłodszymi ukraińskimi uchodźcami, którzy trafili do wielu szkół na Lubelszczyźnie. Ich przeżycia są traumatyczne, jest też poważna bariera językowa, która utrudnia dotarcie do nich. Największy problem jest ze starszymi uczniami, którzy są zamknięci i bardzo często nieufni – mówi Tadeusz Szydłowski, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza nr 10 w Lublinie.

Trening miał na celu przygotowanie grupy specjalistów oraz wolontariuszy zaangażowanych w pomoc dzieciom lub nastolatkom – pomoc w traumie i stresie, a także klasyfikacji nasilenia problemów. Uczestnicy przeszli trening z zakresu programu HST oraz otrzymali materiały szkoleniowe. W trakcie treningu poruszono takie zagadnienia, jak: wspólne reakcje dzieci i młodzieży na skutki katastrof; czynniki ważne w procesie odzyskiwania równowagi po katastrofie; sposoby zwiększania odporności psychicznej; umiejętności komunikacyjne; w jaki sposób wpływ traumy może ujawnić się w klasie/grupie; zrozumienie nagłych potrzeb dotyczących zdrowia psychicznego i nadużywania substancji psychoaktywnych; kiedy należy zwrócić się po profesjonalną pomoc; narzędzia pomagające radzić sobie z reakcjami stresowymi na katastrofy; samoopieka i unikanie zmęczenia współczuciem.

W treningu oprócz kadry pedagogicznej SP nr 10 uczestniczyli również dyrektorzy i nauczyciele SP nr 4, 23, 27, 44 i 48. MZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here