Komunikacyjne jądro Lublina

Dzisiejszy dworzec PKS nie jest wizytówka Lublina

Ponad 50 stanowisk dla autobusów regionalnych, 16 dla komunikacji miejskiej, nowoczesny hol z miejscem dla kilkuset podróżnych. Tak za kilka lat ma prezentować się nowy dworzec metropolitarny przy ulicy Dworcowej w Lublinie. Miasto zleciło opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej. Wykonawcę poznamy zapewne w połowie marca.
Samo stworzenie projektu, który uwzględni nie tylko budowę nowego dworca, ale funkcjonalne połączenie z pobliskim dworcem PKP, bezpieczne przesiadki czy podziemny parking dla samochodów potrwa około dwóch lat. – W perspektywie najbliższych lat, wraz ze zrewitalizowanym Parkiem Ludowym (według harmonogramów ma być gotowy za niecałe 2,5 roku, przyp. red.) i nowoczesnymi obiektami sportowymi, przestrzeń publiczna tej części miasta zmieni się nie do poznania. Budowa nowego dworca mogłaby rozpocząć się w 2019 roku, po podpisaniu umów na dofinansowanie unijne w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Miasto zapowiada, że obiekt będzie nowoczesny, energooszczędny, a przede wszystkim umożliwiający szybkie i bezpieczne przesiadki. Powstanie w bliskim sąsiedztwie dworca PKP, Trasy Zielonej (al. Unii Lubelskiej i ul. Lubelskiego Lipca), ronda na klinie, czy hali Targów Lublin. Jako Zintegrowane Centrum Komunikacyjne ma skupić w jednym miejscu kilka środków transportu, od autobusów regionalnych i miejskich, przez taksówki, „osobówki”, na rowerach kończąc. W miejscu starego dworca PKS Południe powstanie nowy hol i poczekalnie nawet dla 300 osób. Do tego znajdą się tu biura obsługi klienta, kasy, administracja, sanitariaty, mała gastronomia. Łącznie całość zajmie 2 tysiące metrów kwadratowych.
Na płycie nowego centrum komunikacyjnego projektant powinien przewidzieć zadaszone perony na około 54 stanowiska dla komunikacji regionalnej oraz około 16 dla komunikacji miejskiej. Dziś odjeżdżają stąd głównie busy i nieliczne autobusy. Czekający na odjazd kierowcy autobusów staną w specjalnej strefie postojowej. Do dyspozycji będą mieli 20 miejsc.
Pod płytą dworca metropolitarnego ma znaleźć się parking samochodowy typu park and ride (parkuj i jedź). W tym momencie miasto przewiduje, że miałby od 100 do 200 miejsc dla pojazdów. Przed dworcem znajdzie się miejsce na krótkie postoje dla 10 samochodów, tzw. parking kiss and ride (daj buziaka i jedź). Obie strefy mają na celu zminimalizowanie ruchu samochodowego na rzecz transportu zbiorowego w rejonie. Przy ul. Gazowej ma powstać nowa pętla komunikacji miejskiej, w której zbiegać się będzie wiele tras – planuje się 15 stanowisk postojowych. Pojawią się też ładowarki dla autobusów napędzanych akumulatorami elektrycznymi.
Kierowcy autobusów, czekający na odjazd dłużej niż 15 minut, zaparkują na odrębnym placu, przewidzianym przy ul. Krochmalnej. Będzie tu parking na 150 autobusów.
Otwarcie ofert nastąpi 15 marca. Zwycięska firma architektoniczna będzie miała pięć miesięcy na wykonanie koncepcji przestrzenno-programowej, a następnie rok na projekt budowlany i nie więcej niż 540 dni (ok. 1,5 roku) na projekt wykonawczy i pozostałe opracowania.

Głównym kryterium oceny jest cena dokumentacji (60 procent). Pozostałe czynniki to czas oddania projektu budowlanego i wykonawczego (waga kryterium – po 20 procent).
Budowa dworca ma potrwać do końca 2022 roku.BCH