Kredyt na drogi? Potrzeba aż 200 mln zł

Ogromna inwestycja zakładająca przebudowę blisko 40 chełmskich ulic wywołała dyskusję o kolejnych drogowych potrzebach miasta. Jakub Banaszek, prezydent Chełma informuje, że na nieujęte w planach drogowe inwestycje potrzeba około 200 mln złotych. Skłonny jest zaciągnąć kredyt na ten cel, ale chce znać zdanie chełmian w tej sprawie. Proponuje konsultacje społeczne lub referendum.

Jak już informowaliśmy chełmski ratusz ogłosił przetarg na wartą prawie 50 mln zł inwestycję drogową, obejmującą modernizację blisko 40 chełmskich ulic i trzech przyszkolnych parkingów. Przetarg zakłada przebudowę 15 km dróg, a inwestycja jest dofinansowana z „Polskiego Ładu”. Na to rekordowe pod względem zaplanowanych zadań drogowych przedsięwzięcie, czeka tysiące chełmian i choć będą musieli się uzbroić w cierpliwość, bo ma ono potrwać do 2027 r., to wszyscy trzymają kciuki, aby procedury poszły gładko. Inwestycja ta spowodowała lawinę pytań do urzędników o remonty kolejnych dróg, które nie znalazły się na liście wielkiego, drogowego przedsięwzięcia. Do tematu odniósł się Jakub Banaszek, któremu do tej pory przeświecał priorytet niezadłużania miasta. Wygląda na to, że gospodarz miasta skłonny byłby zaciągnąć kredyt na remonty kolejnych dróg, jeśli chełmianie to zaaprobują.

– Kolejny raz pojawiają się pytania: a kiedy ta ulica, a kiedy tamta? Płacę podatki i oczekuję normalnej ulicy – pisze na swoim fejsbukowym profilu prezydent Banaszek. – Wiadomości i komentarzy jest wiele. Możliwości finansowe miasta są lepsze niż kiedyś, ale ograniczone i nie ma takiego budżetu, co pozwoli spełnić wszystkie oczekiwania. Dlatego mam propozycję. Szacujemy, że na realizację wszystkich nieujętych w planach drogowych inwestycji potrzeba około 200 mln złotych. Dużo, ale możemy wziąć kredyt. Zadłużymy mocno miasto, ale zrealizujemy oczekiwania. Może warto podjąć taką inicjatywę pod konsultacje społeczne lub co jest bardziej wiążące lokalne referendum? Do tej pory nie zadłużałem miasta, a oddłużałem. Choć ten rok jest rekordowy w zakresie realizowanych inwestycji i przez to na pewno będziemy musieli zwiększyć poziom zadłużenia, to jest ono zdecydowanie niższe niż w momencie kiedy obejmowałem funkcję. Jeśli jednak priorytetem jest natychmiastowe wyremontowanie wszystkich dróg, to rozwiązanie jest powyżej.

Do tematu wrócimy. (mo)