Kulturalna opoka Lublina

Większość ubiegłorocznych imprez zorganizowanych przez CSK cieszyła się bardzo dobrą frekwencją

Centrum Spotkania Kultur podsumowało dwa lata swej pracy dość krótkim bilansem. Ta największa lubelska instytucja kulturalna przedstawiła również zarys programu na 2019 rok. Nie będzie to już istny wysyp z rogu obfitości, jak w roku bieżącym, lecz oferta wysokiej kultury jest i tak imponująca. Czy jednak placówka pozostanie atutem i wizytówką regionu?


Przez minione dwa lata w gmachu przy Placu Teatralnym 1 miało miejsce 1226 różnych wydarzeń, wystąpiło 3186 artystów, przybyło 803 tys. zwiedzających – wyliczali dyrektorzy tej instytucji na konferencji dla dziennikarzy na początku grudnia. Usłyszeliśmy o nagrodach (m.in. za architekturę budynku oraz za duże osiągnięcia kulturowe), o rosnącym odsetku publiczności spoza Lubelskiego (obecnie to 38%). Co istotne, zwiększa się przychód generowany przez samą instytucję, gwarantując dodatni bilans jej finansowy. Przypomnijmy, że Centrum Spotkania Kultur podlega organizacyjnie urzędowi marszałkowskiemu, które przeznacza nań rocznie 10 mln złotych z czego ponad 8 mln to koszt utrzymania budynku.

– Trudno powiedzieć, co przyniesie aktualna zmiana w organie zarządczym CSK. Pracujemy, nie bacząc na zmiany polityczne zachodzące wokół instytucji. Wierzę, że kultura może być ponad podziałami, gdyż reprezentuje wartości uniwersalne. Uruchomiliśmy w roku 2015 teatr niedokończony i martwy, a dziś nasze linie programowe przyciągają widzów spragnionych zarówno kultury najwyższych lotów, jak i tej modnej, łatwo dostępnej. Pieniądze z samorządu województwa wystarczają nam póki co na utrzymanie instytucji, a środki na ofertę programową pozyskujemy sami – mówi Piotr Franaszek, dyrektor CSK.

Jak na ironię, wobec pasma sukcesów, tej instytucji Franaszek zajmuje obecnie „gorący fotel” i Zarząd Województwa wszczął procedurę odwołania dyrektora jeszcze przed wygaśnięciem kontraktu, którego termin upływa już w sierpniu 2019 roku.

Ciekawe, co na to Rada Programowa CSK, w której zasiada m.in. Elżbieta Penderecka, Grażyna Torbicka, Krzysztof Cugowski, Boris Kudlicka, Leszek Mądzik, Paweł Potoroczyn. Wiadomo nam, że Centrum Spotkania Kultur zarządzane przez Piotra Franaszka oceniają oni bardzo wysoko, biorąc pod uwagę poziom artystyczny wydarzeń, ich jakość i  różnorodność.

Znaleźć następcę obecnego dyrektora byłoby niezwykle trudno. Trzeba by mieć pomysły i doświadczenie, jak zagospodarować tę ogromną przestrzeń, zapewnić atrakcyjność oferowanych wydarzeń i to za niewielkie pieniądze samorządu województwa. Wydarzenia kultury w CSK, obok zalet artystycznych, muszą mieć walor komercyjny, by zbilansować koszt funkcjonowania tej instytucji na odpowiednim poziomie.

Sam dyrektor i kierowany przez niego zespół są spokojni i optymistycznie nastawieni jeśli idzie o dalsze losy lubelskiej „opoki kultury” – taka metafora przychodzi do głowy nie tylko z uwagi na gabaryty gmachu CSK.

Co czeka nas w CSK w 2019 r.?

Początek nowego sezonu to III Festiwal Scenografii i Kostiumów pod nazwą „Scena w Budowie”. – Od stycznia do marca to jedyne wydarzenie tego gatunku w Polsce. Przyciąga rzesze widzów z całego kraju – podkreśla dyrektor CSK. Festiwalowi będzie towarzyszyć wystawa „Dormitorium śladów. Polskie Inspiracje braci Quay”. Była pokazywana m.in. w nowojorskiej MOMA, właśnie wróciła z Japonii.

24 stycznia w CSK wystąpi Pekińska Akademia Tańca. Okazję po temu stanowi Chiński Nowy Rok. To będzie podobny występ jak ten ze stycznia br., który tak lublinianom przypadł do gustu. A w pierwszą niedzielę lutego jest szansa usłyszeć najpiękniejsze polskie piosenki w wykonaniu Akademii Operowej.

– Już od stycznia proponujemy pokazy filmowe na wielkiej scenie, taki DKF w nowoczesnym stylu – zapowiada dyrektor. – Kinomanów zapraszamy także na najlepsze dokumenty stacji TV Discovery, na retrobajki dla dzieci.

Od 31 stycznia do 2 lutego w CSK zagości spektakl „Don Kichot” Teatru Tańca Grawitan z Poniatowej. To wydarzenie pełne pozytywnej energii oczaruje zarówno widza młodego, jak dorosłego. W niezwykły sposób przekazuje nawet najgłębsze ludzkie uczucia wyrażane tu językiem ruchu.

Organizatorzy podkreślają udział CSK w produkcji „Don Kichota”, a tego typu własnych dokonań eksportowanych do innych teatrów w Polsce w przyszłym roku będzie więcej.

Operowo i koncertowo

Od 3 do 8 marca na wielkiej scenie CSK odbędzie się II Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów. Jest to festiwal młodych śpiewaków operowych, którym towarzyszą najlepsi pedagodzy wokalni z Europy i najzdolniejsi studenci śpiewu. W programu kursy mistrzowskie. Z kolei 24 marca miłośników jazzu zapraszamy na koncert wirtuoza akordeonu Richarda Galliano.

Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena – 23. edycja lubelska (5-9 kwietnia) gwarantuje muzykę klasyczną w wykonaniu światowej klasy zespołów.

Nowy sezon to więcej wystaw, głównie grafiki i fotografii. – Od 7 marca 2019 do końca maja będzie biennale plakatu. Ta sztuka obecnie przeżywa renesans. A na I piętrze budynku, obok foyer sali operowej, już teraz można oglądać wystawę konkursowych fotografii Grand Press Foto – informuje wicedyrektor CSK Barbara Wybacz. – Między 11 a 19 maja w sali kinowej CSK mamy 16. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity – największy festiwal kina dokumentalnego w Polsce. Również w maju tradycyjnie gościmy festiwal KODY, a w Noc Kultury zapraszamy na spotkanie z designem i dobrą sztuką – uzupełnia.

Rok 2019 to 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. To kompozytor mało w Polsce doceniany – ostatnia monografia na jego temat została wydana w latach 60-tych ub. w. Pragnąc przywrócić temu mistrzowi właściwe miejsce w panteonie polskich twórców, CSK zaplanowało liczne wydarzenia. Od 12 marca niemal do końca roku będą tu koncerty, warsztaty, wystawy, które pojawią się i w mniejszych ośrodkach naszego regionu.
– Zaprezentujemy dużą wystawę interaktywną, która w planie ma objechać Polskę. Będzie można poznać kontekst twórczości Moniuszki poprzez karty z życiorysu, słuchanie jego muzyki – zachęcają organizatorzy. Pieśni z repertuaru mistrza zaprezentuje m.in. Kwartet Śląski.

Po wakacyjnej przerwie

…7 i 8 września sal operowej zobaczymy „Halkę”. Jest to koprodukcja Centrum Spotkania Kultur oraz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Opery – Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

W dniach 28-30 września na wielkiej scenie CSK zobaczymy spektakl „Pogrom w przyszły wtorek” na (dziedzińcu Zamku Lubelskiego). To spektaklu na kanwie powieści Marcina Wrońskiego – reż. Łukasz Witt-Michałowski i Norbert Rudaś (wcześniejsze terminy prezentacji są również w maju i lipcu).

Od 3-14 października zobaczymy spektakle XXIV Konfrontacji Teatralnych to (wspólnie z Centrum Kultury w Lublinie). W dniach 12-17 listopada będą trwały Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca organizowane przez Lubelski Teatr Tańca. W grudniu 2019 r. na wielkiej scenie jak co roku odbędą się Mikołajki Folkowe. – Wszystkie te festiwale znakomicie wpisują się w naszą linię programu – podkreśla dyrektor Franaszek.

Jesień 2019 r. to również kolejne edycje wystawy Fotografii Europy Wschodniej „Eaststreet” oraz Festiwalu Podróży i Reportażu „Kontynenty”.

Co jeszcze? Sztuki i monodramy współprodukowane przez CSK, jak „Jednocześnie” w interpretacji Przemysława Stippy według sztuki Jewgienija Griszkowca opowieść pewnego Rosjanina o tym, co widzi wewnątrz człowieka owacyjnie przyjęta przez lublinian w tym roku. Podobnym odkryciem ma być monodram Doroty Landowskiej „Stryjeńska. Let’s Dance, Zofia!” w reż. Joanny Lewickiej (koprodukcja ze Stowarzyszeniem Artystów „Bliski wschód” i Teatrem Muzycznym w Lublinie). Czy spektakle, w których biorą udział aktorzy niepełnosprawni z Teatroterapii Lubelskiej (reż. Maria Budzyńska).

Co w ofercie koncertów estradowych? 31 marca „Mickiewicz-Stasiuk-Haydamaky” – projekt, w którym znany polski pisarz i zespół etno-rockowy z Kijowa wspólnie z orkiestrą symfoniczną grają kompozycje inspirowane twórczością Adama Mickiewicza. Ponadto usłyszymy Lady Punk i Kult, duet Fisz/Emade, Alicje Majewska, Dawida Podsiadło, czy Maciej Maleńczuk – w koncercie walentynkowym.

Co dla najmłodszych odbiorco kultury? Rozszerza się dedykowana im strefa. Już obecnie działa sala warsztatów i zabaw wyposażona przez lubelską grupę IKEA: na poziomie -I funkcjonuje sensoryczny plac zabaw, wkrótce pojawią się tu „cudaki” Galerii Figur Stalowych inspirowane postaciami z bajek, wykonane w procesie recyklingu.

– Cały czas można u nas korzystać z oferty partnerów CSK: spektakl Teatr im. Andersena, Fundacja Sztukmistrze, Brain Damage Gallery czy Warsztaty Terapii Zajęciowej. Pozostaje nam tylko zaprosić szerzej do instytucji, która jest już wizytówką regionu – zachęca dyrekcja CSK.

Więcej informacji na temat organizowanych imprez na www.centrumspotkaniakultur.com.

Marek Rybołowicz

News will be here