LUBIKA nie wszystkich lubi

Lubika zamiast naliczyć za przejazd z Lotniczej 02 do Unicka 03, gdzie faktycznie wysiadł dziennikarz, pobrał za przejazd o pięć przystanków więcej, do WSSP

Najnowszy system biletowy ZTM Lublin LUBIKA, który został uruchomiony nie bez trudu 1 października, potrafi… oszukać i naliczyć za przejazd o wiele więcej niż powinien. Przekonał się o tym między innymi nasz dziennikarz, a także kilku jego znajomych.

– Jechałem w niedzielny wieczór 1 listopada o godz. 21:18 na taryfie przystankowej trolejbusem 156 z przystanku Lotnicza 02 do Unicka 03. Wysiadam z 156 na Unickiej, a system biletowy Lubika pokazał, że nie dość że wsiadałem na… Duleby, czyli przystanek wcześniej, to jeszcze wysiadam pięć przystanków dalej na… WSSP. Oczywiście wiązało się to z większym kosztem przejazdu – mówi nasz dziennikarz Krzysztof Basiński, który poprosił ZTM o wyjaśnienie absurdalnej sytuacji.

– Jeżeli chodzi o reklamacje, dotyczące podobnego problemu związanego z korzystaniem z taryfy przystankowej, czyli sytuacji, kiedy aplikacja Lubika dokonała zameldowania w pojeździe (tzw. check-in) na przystanku wcześniejszym niż ten na którym wsiadał pasażer, to na ponad 38 tys. operacji check-in/out mieliśmy takich zgłoszeń zaledwie sześć – informuje Monika Białach z ZTM Lublin. Z diagnozy dostawcy systemu wynika, że przyczyną jest nie do końca precyzyjna parametryzacja lokalizacji danego przystanku. Oczywiście, każde takie zgłoszenie analizujemy i na bieżąco korygujemy błędy, aby nie powtórzyły się w przyszłości, a pasażerom zwracamy środki w trybie reklamacyjnym. Pamiętać należy, że jest to duży system technologiczny, oparty na wielu zmiennych parametrach oraz obsługujący dużą liczbę interakcji na różnorodnych płaszczyznach (dlatego możliwe jest np. zawieszanie się czy chwilowe wahania poziomu transferu – są to kwestie często niezależne od samego systemu). Nadmieniamy, że system jest aktualnie na gwarancji, pewne kwestie techniczne, m. in. ta wspomniana, wymagają kalibracji. Ten proces się dzieje, każdy przypadek błędu zgłaszamy do korekty wykonawcy systemu – zapewnia M. Białach.

A dlaczego przy wysiadaniu i wciśnięciu Check-out zamiast Unicka 03 jazda zakończyła się na przystanku WSSP 01. – Odnosząc się do sytuacji dotyczącej doliczenia większej ilości przystanków informuję, iż nie spotkaliśmy się jak dotąd z takim błędem, a tym samym nie otrzymaliśmy w tym zakresie żadnych zgłoszeń. Po otrzymaniu Pana zgłoszenia przeprowadzono czynności wyjaśniające przez dostawcę systemu.

Z przeprowadzonej przez niego analizy logów wynika (informacje od dostawcy jak to widzi system „od kuchni”), że operacja check-out została wykonana poprawnie o godzinie 21:31:18 s. Aplikacja wyświetlała prawidłową liczbę ważnych przystanków do końca trasy. Na ekranie pojawił się jako pierwszy, oznaczony jako domyślny, właściwy przystanek nr 13 (Unicka 03). Natomiast użytkownik sam wybrał z wyświetlonej listy przystanków do końca trasy przystanek nr 19 (WSSP 01) i potwierdził go przez wybranie opcji check – out – poinformowała Monika Białach z ZTM Lublin.

To tłumaczenie zupełnie nie przekonuje naszego dziennikarza: – Wysiadałem na danym przystanku i wciskałem check – out. Wielokrotnie korzystałem z tej formy płatności i nigdy nie miałem sytuacji by system pokazał mi inny przystanek niż ten, na którym wysiadam. Kilku moich znajomych z kolei skarżyło się, że check – out nie działał i choć wysiadali wcześniej płacili, jak za przejazd do końca trasy – podkreśla Krzysztof Basiński. Niepokojącym zjawiskiem jest także fakt, że kupując bilety kilkakrotnie dublowało jego zakup. – Dokładnie trzy razy zapłaciłem za siebie i… podróżnika widmo, bo przy zakupie zamiast jednego system sprzedał mi dwa bilety, a przecież nie wybierałem dwóch podróżnych, nawet nie wiem czy taka opcja jest w LUBIKA. Dla mnie ten system to niedopracowany bubel – mówi K. Basiński. ZTM ma sprawdzić dlaczego zakup biletów został zdublowany. LK

LUBIKA w liczbach

29 tys. użytkowników kart/aplikacji zarejestrowało się ciągu 1. miesiąca w systemie
38 tys. razy skorzystano z taryfy przystankowej
288 tys. liczba przejechanych przystanków

News will be here