MPK rychtuje kolejną perełkę

Po tegorocznej premierze odrestaurowanego trolejbusu marki Skoda 9Tr w halach naprawczych Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie sprawność i blask odzyskuje zabytkowy autobus przegubowy marki Ikarus 280.26. To pojazd będący przedstawicielem najliczniejszej w historii lubelskiego MPK serii autobusów klasy „MEGA”, które kursowały po naszych ulicach od 1982 r. aż do 2012 r.

Zachowany autobus o numerze bocznym #1976 jest tym, który w 2012 r. wykonał symboliczny ostatni przejazd Ikarusa na regularnej linii komunikacji miejskiej w Lublinie. Nie oznacza to jednak, że pojazd przeszedł na przysłowiową emeryturę, bo w ciągu ostatnich kilku lat obsługiwał m.in. wakacyjną linię turystyczną „T”. Następnie został odstawiony w oczekiwaniu na niezbędny remont połączony z przywróceniem historycznych detali. W trakcie toczących się prac zmienia m. in. jego malowanie, gdzie czerwień z ostatnich lat eksploatacji ustępuje miejsca barwom kremowo-czerwonym typowym dla lat 80- tych i 90-tych ubiegłego wieku.

– Przebieg całkowity autobusu wynosi 1 308 297 km. Teraz wóz wymaga nie tylko liftingu, ale generalnego remontu, który trwa już blisko 2 lata. Do tej pory nasi mechanicy przeprowadzili gruntowne prace blacharskie, autobus został też na nowo pomalowany. Następnie otrzyma też nową podłogę, a zużyte siedzenia dostaną nowe poszycie – mówi Weronika Opasiak, rzeczniczka prasowa MPK Lublin.

Przedstawiciele komunalnej spółki przyznają, że przy tego typu pracach zawsze sporym wyzwaniem jest to, by zachować 75 proc. oryginalnych części, co jest konieczne do rejestracji jako zabytek, a jednocześnie zachować wszystkie wymogi bezpieczeństwa. W tym wypadku zawczasu pracownicy MPK zgromadzili jednak większość niezbędnych części, które wymontowano z kasowanych stopniowo kolejnych egzemplarzy tej marki. Dzięki temu po zakończeniu prac Ikarus będzie mógł zostać oficjalnie zarejestrowany jako pojazd zabytkowy.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy zabytkowy autobus będzie mógł opuścić warsztat. – Prace prowadzimy własnym sumptem, kiedy mamy wolne moce przerobowe, dlatego trudno w tym momencie powiedzieć,s kiedy remont będzie sfinalizowany – dodaje Weronika Opasiak.

Warto zaznaczyć, że remontowany aktualnie Ikarus 280.26 będzie już czwartym zabytkiem w taborze miejskiego przewoźnika. Na chwilę obecną są to autobus marki Jelcz 272 Mex tzw. ogórek, nazwany przez mieszkańców „Gutkiem” oraz dwa trolejbusy: radziecki ZIU-9B „Ziutek” i czeska Skoda 9Tr. Wszystkie pojazdy zostały wcześniej odbudowane przez MPK Lublin własnymi siłami.

Marek Kościuk

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here