Mural z żukami

Z okazji obchodów 41. rocznicy Lubelskiego Lipca ‘80 odsłonięto symbolicznie mural przy ul. Mełgiewskiej, przypominający historię Fabryki Samochodów Osobowych.


– Ta fabryka stanowiła dla Lublina przez dziesięciolecia istotny czynnik rozwoju. Dzięki niej powstały całe dzielnice naszego miasta: Bronowice, Tatary, Kalinowszczyzna. A w latach zrywu Solidarności była ważnym elementem robotniczych protestów w skali naszego regionu. Trzeba utrwalać jej znaczenie w historii Lublina dla młodych pokoleń. Temu służy między innymi ten mural.

Staramy się również o stworzenie muzeum motoryzacji i przemysłu w Czerwonej Karczmie. Walczymy o przywrócenie witacza przy wjeździe na teren dawnej fabryki, dziś przesłoniętego przez billboard WSEI. Chcemy, żeby znalazł się tam neon z żukiem. Warto akcentować znaczenie Lublina jako ważnego ośrodka przemysłowego – mówi Jacek Skiba, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Hajdów-Zadębie.

To właśnie Rada Dzielnicy Hajdów-Zadębie była inicjatorem powstania wspomnianego muralu. Wykonawcę wyłoniono wspólnie z Centrum Kultury w Lublinie w drodze ogólnopolskiego konkursu (był nim Olaf Cirut, absolwent Wydziału Malarstwa krakowskiej ASP).

Uroczystości odsłonięcia muralu połączono ze zwiedzaniem dawnej fabryki, paradą zabytkowych żuków, odrestaurowanych przez hobbystów, jak i przez grupę Studenckiego Koła Inżynierii Materiałowej Politechniki Lubelskiej. Był też zabytkowy lublin 51, od produkcji którego zaczęła się historia lubelskiej fabryki.

W uroczystościach uczestniczyli przedstawiciele władz Solidarności, Kościoła, rad dzielnic: Hajdów-Zadębie, Tatar i Kalinowszczyzny oraz radni miejscy. (l)

News will be here