Nowe opony – na co zwrócić uwagę

Wybór nowego ogumienia nie należy do najłatwiejszych i dla wielu osób jest nie lada wyzwaniem. Na rynku dostępnych jest mnóstwo modeli oraz rozmiarów opon o różnych parametrach. Podpowiadamy jak spośród nich wybrać te, które będą najlepiej przystosowane do naszego samochodu, stylu jazdy, warunków drogowych i zapewnią nam komfort oraz bezpieczeństwo na drodze.

Pierwszą kwestią, którą powinien brać kierowca stojący przed kupnem ogumienia jest zwrócenie uwagi na to, czy opona posiada etykietę UE, która informuje o podstawowych parametrach danego modelu. Reszta, czyli rozmiar, typ, czy wzór bieżnika powinien być dobierany do naszych potrzeb i warunków, w których najczęściej korzystamy z auta.

Rozmiar opon

Aby uzyskać najlepsze osiągi naszego auta, ważne jest, aby jeździło ono na oponach o odpowiednich wymiarach. – Istnieje kilka miejsc, w których można szybko znaleźć informacje o rozmiarze kół do naszego auta. Znajdują się one między innymi w instrukcji pojazdu, zwykle w rozdziale ze specyfikacją techniczną. Rozmiar opon podany jest także na klapce wlewu paliwa lub na naklejce umieszczonej na słupku drzwi kierowcy. Można też sprawdzić takie informacje u dilera samochodowego naszej marki, w serwisie wulkanizacyjnym, na stronach producentów lub skorzystać z konfiguratora opon na Oponeo, który pomoże dobrać odpowiednie ogumienie do naszego samochodu – mówi Ernest Pujszo, Dyrektor Handlowy Oponeo.

Typ opon – jaki powinienem wybrać?

Opony letnie, zimowe czy całoroczne? To, czy zmiana na opony całoroczne jest dla nas opłacalna, zależy od wielu czynników. Korzystanie z ogumienia wielosezonowego może być tańsze, ponieważ wystarczy kupić jeden komplet opon i nie przejmować się kosztami magazynowania i sezonowej wymiany. Jednak opony całoroczne to zawsze kompromis. Nie mogą się one równać z osiągami wysokiej jakości opon zimowych, podobnie jak ich stabilność i ochrona przed aquaplaningiem nie będą tak dobre, jak u opon letnich klasy premium. Jeśli jednak jeździmy mało (5-6 tys. km rocznie), głównie po dobrze oczyszczonych, miejskich drogach, opony wielosezonowe mogą być dla nas dobrą alternatywą.

Bieżnik

Wzór bieżnika opony odgrywa ważną rolę, ponieważ odpowiada za osiągi samochodu w określonych warunkach. Jego rzeźba decyduje o całym szeregu parametrów – od przyczepności na różnych nawierzchniach, przez głośność opony po opór toczenia. Zasadniczo wyróżnia się trzy główne rodzaje wzorów bieżnika: symetryczny, kierunkowy, asymetryczny. – W przypadku produktów do samochodów osobowych wybieramy zazwyczaj między bieżnikiem asymetrycznym a kierunkowym. Każdy z nich ma swoje plusy. Przykładowo bieżnik kierunkowy doskonale sprawdza się na mokrej czy pokrytej błotem pośniegowym trasie. Asymetryczny natomiast będzie wolno i równomiernie się zużywał. – tłumaczy Ernest Pujszo.

Indeksy nośności i prędkości opony

Indeks prędkości opony to maksymalna dopuszczalna prędkość, z jaką może poruszać się pojazd, w którym zamontowana jest dana opona, pod maksymalnym obciążeniem określonym za pomocą indeksu nośności. Parametry te podane są m.in. na ściance bocznej opony i zapisane są za pomocą liter oraz cyfr. Są od siebie zależne i trzeba je brać pod uwagę zawsze, gdy kupujemy nowe ogumienie.

Klasa

Marki oferują opony plasujące się w różnych segmentach – ekonomicznym, średnim oraz premium. Najważniejszą relacją w poszczególnych segmentach jest stosunek ceny do jakości. Co do zasady, droższe opony oferują lepsze parametry na drodze. Według danych serwisu Oponeo.pl w 2020 roku Polacy najczęściej sięgali po ogumienie klasy ekonomicznej, które stanowiło 39% wszystkich sprzedanych przez serwis w tym okresie opon. Drugie miejsce zajęły opony klasy premium (32%), a trzecie klasa średnia (29%). Ten trend utrzymał się także w pierwszym półroczu 2021 roku. Porównując sprzedaż w pierwszym półroczu 2021 roku do analogicznego okresu roku poprzedniego, największe wzrosty odnotowały opony klasy premium (blisko 22%) i ekonomicznej (blisko 19%).

News will be here