Ostatni węzeł na finiszu

Pętla przy Kraśnickiej czeka na autobusy i pasażerów

Węzeł przesiadkowy przy al. Kraśnickiej praktycznie gotowy. W pobliżu ul. Kaczej i Wróblej powstała pętla dla 10 autobusów i parking Park&Ride, na którym kierowcy będą mogli zostawić auto i przesiąść się do komunikacji miejskiej. Przy okazji przebudowano odcinek al. Kraśnickiej i wybudowano fragment ul. Wróblej i Kaczej, umożliwiając dojazd do pętli. Pierwsi pasażerowie odjadą stąd w połowie grudnia.

– Zakres inwestycji przy Al. Kraśnickiej obejmował budowę pętli dla 10 autobusów, w tym 2 stanowiska do ładowania autobusów elektrycznych, budowę parkingu „Park&ride” na 36 miejsc postojowych, budowę parkingu rowerowego dla 20 rowerów pod zadaszeniem, budowę budynku socjalno-sanitarnego składającego się z dwóch kontenerów modułowych wraz z przyłączami, budowę stacji transformatorowej z systemem monitorowania oraz dostawę i montaż 2 szt. ładowarek, budowę oświetlenia, budowę monitoringu, budowę wiaty przystankowej na przystanku do wsiadania, budowę odwodnienia, a także rozbudowę dróg w celu skomunikowania węzła przesiadkowego z układem drogowym (m.in. al. Kraśnicka, ul. Wróbla, ul. Kacza) i zagospodarowanie terenu – wylicza Justyna Góźdź z biura prasowego lubelskiego ratusza.

Prace wiązały się z wycinką ponad 30 drzew, ale jak podkreśla Ratusz, w ich miejsce zaplanowano nasadzenie prawie setki nowych drzew i mnóstwa krzewów. – Wycinkę ograniczono do niezbędnego zakresu umożliwiającego wykonanie inwestycji. Ostatecznie usunięto 32 drzewa, ale zaplanowano nasadzenia 96 nowych (klon zwyczajny, brzoza brodawkowata, modrzew europejski, grusza drobnoowocowa, lipa drobnolistna) oraz ponad 1750 krzewów (berberys, pięciornik krzewiasty, trawlina jarzębolistna, tawuła japońska, tawuła trójłatkowa) – informuje Justyna Góźdź.

Prace realizuje pruszkowska spółka Strabag wraz z przebudową istniejącej „krańcówki” przy ul. Granitowej. Łączny koszt obu zadań to ponad 14 mln zł (z tego koszt samego węzła wraz z przebudową al. Kraśnickiej i Wróblej oraz Kaczej to prawie 9 mln zł). Do nowopowstałej pętli przy al. Kraśnickiej na początek dojadą elektryczne autobusy nowej linii nr 46, która będzie szybkim połączeniem południa miasta z północnymi dzielnicami (dotrze do pętli na krańcu ul. Choiny – przyp. red.). Później w rejon ul. Wróblej skierowane zostaną dodatkowe kursy.

– Zgodnie z założeniami po realizacji inwestycji zaplanowane jest tam kursowanie linii nr 14, 26 i 45 – zapewnia Góźdź.

To szósta z siedmiu inwestycji zaplanowanych w ramach unijnego projektu budowy sieci węzłów przesiadkowych w Lublinie, którego koszt szacowany jest na 62 mln zł, z czego 85 proc. ma pokryć unijne dofinansowanie. Wcześniej zakończyły się prace przy: ul. Żeglarskiej, ul. Zbożowej, ul. Granitowej, ul. Franczaka i ul. Osmolickiej. Ostatnią będzie budowa parkingu przesiadkowego przy ul. Grenadierów. Zgodnie z planem powstanie on w sąsiedztwie ważnego przystanku komunikacji miejskiej „Majdanek” położonego na wysokości cmentarza komunalnego przy ul. Droga Męczenników Majdanka. W związku z późniejszym uzyskaniem pozwolenia na budowę prace w tym zakresie zostały zaplanowane dopiero w przyszłym roku.

Marek Kościuk

News will be here