Powstaje i powstać nie może

Niebawem minie rok od podpisania przez prezydenta Jakuba Banaszka i prezesa PKP S.A. Krzysztofa Mamińskiego, w blasku fleszy i obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, listu intencyjnego w sprawie powołania spółki PKP Linia Chełmska Szerokotorowa. Sprawa miała zostać sfinalizowana w ciągu kilku miesięcy… Jak na razie PKP twierdzi że wciąż analizuje temat.

17 maja ubiegłego roku w budynku dworca PKP Chełm Główny odbył się briefing prasowy z udziałem m.in. ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, podczas którego prezydent Chełma Jakub Banaszek i prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński, przy telewizyjnych kamerach i w blasku fleszy, szumnie obwieścili powołanie w ciągu kilku miesięcy nowej spółki z udziałem skarbu państwa, PKP Linii Chełmskiej Szerokotorowej. Wraz z jej utworzeniem w Chełmie miałoby powstać też centrum logistyczne, które stałoby się szansą na tworzenie nowych firm i nowych miejsc pracy.

Prezes Mamiński podkreślał, że lokalizacja Chełma daje miastu potencjał do tego, aby w jego regionie mogła działać spółka do przewozu i przeładunku towarów po szerokotorowej linii kolejowej biegnącej od pobliskiej granicy z Ukrainą. Porównywał ją do działającej od 2001 roku Linii Hutniczej Szerokotorowej w Zamościu, która co roku osiąga niemałe zyski. Prezydent Banaszek i prezes Mamiński podpisali list intencyjny w sprawie powołania nowej spółki.

Niebawem minie rok od wspomnianego briefingu, a o PKP Linii Chełmskiej Szerokotorowej panuje zupełna cisza. Urzędnicy z magistratu uspokajają i zapewniają, że prezydent Chełma na bieżąco monitoruje prace związane z powołaniem do życia nowej spółki, a miasto i PKP pozostają w stałym kontakcie. Biuro Prasowe podkreśla też, że na obecnym etapie prac przygotowawczych, urząd nie ma kompetencji, by przekazywać informacje w tej sprawie i sugeruje kontakt z PKP S.A.

Magdalena Grosik z Biura Komunikacji i Promocji PKP S.A. z kolei informuje, że w dalszym ciągu trwają prace analityczne dotyczące możliwości i zasad powołania spółki Linia Chełmska Szerokotorowa. – Przygotowywane są również analizy prawne i finansowe dotyczące formy i możliwości ewentualnego przekazania w zarządzanie linii kolejowej nr 63 nowemu podmiotowi. Polskie Koleje Państwowe S.A. pozostają w stałym kontakcie z Urzędem Miasta Chełm – dodaje M. Grosik.

Sprawie będziemy się szczegółowo przyglądać. (s)