Przekraczanie granic

Trzydziestu sześciu autorów i osiemdziesiąt prac, które przekraczają reguły klasycznego malarstwa. To czeka nas na wystawie w Galerii 72 Muzeum Ziemi Chełmskiej.

– Już pod koniec lat pięćdziesiątych minionego stulecia Lucio Fontana, genialny Włoch, dążył do przezwyciężenia płaskości obrazu, czemu dał wyraz w serii prac „Tagli”, czyli cięcia – opowiada Jagoda Barczyńska z Muzeum Ziemi Chełmskiej. – Fontana ciął monochromatyczne płótna skalpelem. Cykl tych epokowych utworów zapisany został w dziejach sztuki najnowszej jako ikony XX wieku. Swą radykalną postawą otworzył drogę następcom, czego dowodem jest pokaźny zespół prac prezentowanych we wnętrzach Galerii 72.
Obiekty wyróżnia przestrzenny kontekst, różnorodność formy, barw, struktur, użytych materiałów. Na pokaz złożyły się eksponaty z bogatych zbiorów Galerii 72, pozostałe zaś wypożyczone zostały z pracowni artystów, zasobów galerii stołecznych oraz kolekcji prywatnych. Możemy zobaczyć tam dzieła twórców z Holandii, Węgier, Włoch i Niemiec. Na liście autorów znajdują się również Polacy od lat zamieszkali i tworzący poza granicami kraju: Kazimierz Głaz w Kanadzie, Marek Radke w Niemczech, Krystyna Borkowska i Jerzy Grochocki w USA, Tomek Kawiak we Francji. Na wystawie nie brak też nazwisk polskich artystów (Jan Berdyszak, Jan Chwałczyk, Jerzy Grochocki, Mieczysław Wiśniewski, Jan Ziemski i wielu innych). Ich dzieła, wychodzące poza płaszczyznę prostokątnego pola obrazowego i zrywającego z płaską powierzchnią tradycyjnego płótna, można oglądać do 6 maja. (mg)