Singerowski festiwal w drodze

Pierwszym przystankiem na jego trasie była Bychawa. Wiele miejscowości w pobliżu Lublina stanowiło inspirację dla Isaaca Bashevisa Singera w jego twórczości. Właśnie one stały się tłem opowiadań noblisty. Już po raz dwunasty w dn. 14-28 lipca 2022 r. śladem jego twórczości jedzie Sztukmistrz i jego orszak.


Istotę festiwalu stanowią artyści, którzy wykorzystują swój talent i umiejętności, by rozśmieszać publiczność, zaskakiwać i bawić. Jednak aktorzy, cyrkowcy i muzycy, którzy wyruszyli w trasę po województwie nie tylko zabawią publiczność, lecz skłonią też do refleksji i przypomną o sławnym nobliście oraz żydowskim dziedzictwie przedwojennych miasteczek regionu.

W tym roku Festiwal „Śladami Singera” odwiedza czternaście miejscowości, począwszy od Bychawy, kończąc trasę na Lublinie. W każdym miejscu spędza dwa dni. Pierwszego dnia wydarzenie zaczyna się o godz. 18, na drugi dzień o godz. 19. Wstęp jest bezpłatny.

Pierwszego dnia pobytu w każdej miejscowości zostaje zaprezentowany film dokumentalny „Gimpel the Fool returns to Poland” (Gimpel Głupek wraca do Polski). Autorem obrazu jest Howard Rypp – aktor, reżyser i twórca, który działa w Teatrze Nephesh w Tel Avivie. Howard Rypp był uczestnikiem VIII edycji festiwalu w 2018 roku i prezentował wtedy na scenie adaptację opowiadania I.B. Singera „Gimpel Głupek”. Film jest jego osobistą relacją dotyczącą tamtego festiwalu, jego idei, tworzących go osób, jego patrona I. B. Singera, a także współczesnej Polski oraz relacji polsko-żydowskich. Praca nad filmem wciąż trwa, dlatego prezentowana wersja jest wersją roboczą. Tego dnia zaprezentujemy również projekcję skróconej wersji programu publicystycznego „W powiększeniu – Isaac Bashevis Singer”. Dzięki bohaterom programu poznajemy ważne fakty dotyczące życia i twórczości Noblisty.

Na drugi dzień

…organizatorzy przedstawiają monodram „Ostatni Demon” inspirowany opowiadaniem I.B. Singera o tym samym tytule. Wykonuje go Witold Dąbrowski, któremu towarzyszy Mateusz Strzempa (akordeon). Ostatnim punktem programu jest sławny już spektakl cyrkowo-teatralny „Przyjaciele Sztukmistrza 2022”, inspirowany prozą Singera. Z początku był grany pół żartem pół serio – tak jak to zwykł pisać noblista. W cyrkowej konwencji snuje się tam literacka narracja o bohaterach Singerowskich opowiadań, a także o tym, co nagle i bezpowrotnie zniknęło w „Wielkiej Katastrofie” – holokauście. Ale ludzkie słabości, rozterki, radości, nadzieje są wciąż takie same. Tegoroczna wersja przedstawienia prezentowana w plenerze zgromadziła międzynarodową obsadę. Artyści z Polski, Czech Izraela, Chile i Argentyny, pod artystycznym kierownictwem Arkadiusza Ziętka pokażą widowisko z elementami cyrku, akrobatyki, tańca, beatboxu, sportowego freestyle, fire show – wszystko z muzyką wykonywaną na żywo.

Dotychczas korowód Sztukmistrza odwiedził Bychawę, Kraśnik, Lubartów i Piaski. Przed nami jeszcze od 18 lipca kolejno: Kock, Łęczna, Janów Lubelski, Szczebrzeszyn, Stary Dzików, Biłgoraj, Józefów, Goraj, Krasnobród i Lublin. Szczegółowe informacje znajdziecie na: https://teatrnn.pl/sladamisingera/programy-2022.

W 2011 roku Ośrodek Brama Grodzka – Teatr NN w Lublinie stworzył projekt letniego międzynarodowego festiwalu „Śladami Singera: Spotkania. Warsztaty. Sztuka”. Od pierwszego zrealizowanego projektu festiwal ewoluuje, korzystając z doświadczeń kolejnych edycji i wpisując się coraz mocniej w krajobraz kulturowy miejsca, w którym wyrósł – Lubelszczyzny. Mamy festiwal, który jest przedsięwzięciem wyjątkowym: jednocześnie i regionalnym i uniwersalnym – na styku kultury, dziedzictwa, sztuki, turystyki i edukacji. O jego wyjątkowości zdecydowała twórczość Isaaca Bashevisa Singera, jednego z najważniejszych pisarzy XX wieku. Wartość jego literatury została doceniona najważniejszą nagrodą – literackim Noblem, przyznanym w 1978 roku. Jego twórczość, w języku jidysz tłumaczona na polski, stanowi integralną część także polskiego dziedzictwa kulturowego.

Projekt jest realizowany w ramach programu „Przestrzenie Sztuki Lublin”, który jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Lokalnym operatorem projektu jest Centrum Kultury w Lublinie, a współpracuje Ośrodek Brama Grodzka – Teatr NN. Marek Rybołowicz

News will be here