Śmieci w górę, bo koszty rosną

Jaka obowiązuje opłata za śmieci od Nowego Roku i w jakich terminach będzie ich odbiór – te pytania zadają sobie mieszkańcy gminy Sawin. Część wątpliwości rozwiano podczas sesji Rady Gminy, która odbyła się 10 stycznia. Wiadomo, że będzie drożej, ale nie od razu.

Mieszkańcy gminy Sawin czekają na informację na temat opłat za śmieci w 2024 roku. – Na stronie internetowej urzędu gminy nie ma nic o nowych stawkach, nie wiemy, jaka firma będzie nas obsługiwała, nie ma też nowego harmonogramu wywozu nieczystości. Nie wiadomo jak się przygotować i kiedy wystawiać kontenery ze śmieciami – mówili nam.

Część wątpliwości rozwiano podczas ostatniej sesji, bo radni przyjmowali uchwałę o opłatach za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wiadomo, że będzie drożej, bo zbierana od mieszkańców opłata nie pokrywa kosztów wywozu odpadów. Za śmieci segregowane ustalono stawkę w wysokości 17 zł od osoby (przy liczbie 1-4 osób w gospodarstwie domowym), 12 zł dla piątej i szóstej osoby i 10 zł od siódmej i każdej kolejnej. W przypadku śmieci niesegregowanych opłata jest znacznie wyższa tj. 51 zł od osoby (1-4), 36 zł (dla 5-6 osoby) i 30 zł (od siódmej osoby i każdej następnej). Za podwyżką głosowało 9 radnych, jedna osoba się wstrzymała a jedna była przeciwna. Co ważne – opłata wchodzi w życie dopiero od drugiego kwartału br. Do tego czasu mieszkańcy będą płacić stawki obowiązujące w minionym roku.

Radna Maria Kubiak-Skórzewska postulowała, żeby weryfikować te osoby, które nie płacą, bo po podwyżce może się okazać, że inni też przestaną, albo będą deklarować mniejszą liczbę osób w gospodarstwach. Wójt zapewniał, że jest to weryfikowane i gmina stara się ściągać należności, na ile jest to możliwe. Tłumaczył także, że rosną koszty odbioru odpadów, stąd konieczna jest podwyżka. W 2024 roku gmina zapłaci ok. 820 tys. zł za wywóz opadów. Z mieszkańców ściągnie około 770 tys. zł. Co nie pokryje w pełni kosztów. A dochodzą do tego wielkie gabaryty z PSZOK (punktu selektywnego zbierania odpadów w Malinówce), więc te koszty będą jeszcze wyższe. Wójt szacował, że po podwyżce gmina i tak będzie musiała dołożyć do gospodarowania odpadami około 100 tys. zł.

16 stycznia gmina podpisuje umowę z firmą wywożącą odpady. Wtedy też pojawi się harmonogram ich odbioru od mieszkańców. (reb)

News will be here