Kolejny raz oszuści w masowy sposób próbują podszywać się pod Polską Grupę Energetyczną. Wysyłają fałszywe wiadomości SMS, a nawet tworzą fałszywe strony internetowe z aktywnymi formularzami, w celu wyłudzenia poufnych danych i haseł. Czyszczą konta bankowe. Przed złodziejami ostrzega policja i PGE.
W ubiegłym tygodniu na Policję zgłosiło się kilku poszkodowanych. Niepokojące informacje dochodziły z coraz nowych miejsc naszego regionu. Jedną z pierwszych ofiar oszustów padła 30-latka, która otrzymała SMS z wiadomością o treści „PGE: Na dzień 25.05 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności 3.46 zł. Zapłać teraz na: h t t p s ://cli. co/ platnosc-pge-jk324ie”.
– Kobieta kliknęła na wskazany link przechodząc na stronę płatności gdzie pokazało się pole do podania hasła i wybór obrazka. Z uwagi na obowiązki zawodowe wyłączyła link. Jednak po chwili otrzymała powiadomienie z aplikacji mobilnej swojego banku, że aplikacja została połączona z innym telefonem. Wtedy skontaktowała się z infolinią banku aby poinformować, że nie łączyła się z innego urządzenia. W między czasie przyszły do niej wiadomości o próbie przelewu na kwotę 5000 złotych – mówi młodszy aspirant Paweł Cieliczko.
– Pracownicy banku poinformowali ją, że w przypadku takiej transakcji jest limit i ta transakcja została odrzucona przez bank, a kobieta połączona została z działem nadużyć. Kiedy rozmawiała z bankiem przyszły kolejne powiadomienia, że zostały wypłacone środki finansowe w łącznej kwocie 1986,88 zł za pomocą kodu BLIK oraz wypłaty w bankomacie. Oprócz tego 30-latka odnotowała próbę przesunięcia kwoty 20 000 złotych z konta oszczędnościowego na konto bieżące, na szczęście w porę udało się tę operację zatrzymać – dodaje.
Takich przypadków w kolejnych dniach było coraz więcej. Wiele osób uniknęło kradzieży pieniędzy z kont, wyjaśniając sprawę rzekomych zaległości w PGE. Policja przestrzega też przed fałszywymi stronami podszywającymi się pod PGE. – W ostatnich tygodniach różnego rodzaju instytucje informowały o cyberatakach, które miały na celu wyłudzanie danych. W przypadku PGE fałszywe strony przedstawiały informacje o rzekomym programie inwestycyjnym dla obywateli prowadzonym przez Spółkę.
Posiadały najczęściej aktywne formularze, w których należało wpisać swoje dane, aby zgłosić się do programu. Pojawiły się również przypadki, że oszuści podszywający się pod pracowników Grupy PGE, kontaktowali się zarówno z klientami, jak i osobami nie korzystającymi z usług PGE i namawiali do udziału w rzekomych projektach inwestycyjnych – informuje Mariusz Majewski, rzecznik prasowy PGE Obrót.
– W związku z tym PGE Polska Grupa Energetyczna prosi klientów, aby zachować szczególną ostrożność i stosować podstawowe zasady bezpieczeństwa w Internecie. Przypomina również, że nie należy klikać w linki do nieznanych i niezaufanych stron, ani tym bardziej, nie podawać swoich danych osobowych. Firma na bieżąco monitoruje, blokuje i zgłasza działania oszustów do organów ścigania.(l)