Za złamanie uchwały krajobrazowej magistrat wydał już 70 decyzji ustalających kary pieniężne na łączną kwotę 78 459,13 zł. – Intencją ratusza nie jest wymierzanie kar mieszkańcom i przedsiębiorcom, a poprawa estetyki przestrzeni miejskich – zapewniają urzędnicy.
W styczniu br. skończył się okres na dostosowanie tablic i urządzeń reklamowych, czy niektórych ogrodzeń do tzw. uchwały krajobrazowej przyjętej przez Radę Miasta Chełm. Tym, którzy nie dostosują się do nowych regulacji grożą kary pieniężne. Wiosną br. informowaliśmy, że w sprawach dotyczących reklam wyborczych, które przed wyborami samorządowymi usytuowano niezgodnie z przepisami tzw. „uchwały krajobrazowej”, ratusz wydał 28 decyzji administracyjnych nakładających kary pieniężne na łączną kwotę 33 971,17 zł. Od tamtej pory kwota naliczonych kar się podwoiła. Chełmscy urzędnicy przygotowali dla radnych na sesję informację z realizacji postanowień uchwały krajobrazowej i działań podjętych przez ratusz w ramach wprowadzenia jej w życie. To odpowiedź na prośbę zawartą w interpelacji radnej Małgorzaty Sokół. Urzędnicy informują, że od czasu wejścia w życie uchwały krajobrazowej magistrat wydał 66 opinii w sprawie zgodności nośników reklamowych z nowymi regulacjami. Pracownicy Wydziału Architektury i Budownictwa UM Chełm przeprowadzili też szereg wizji lokalnych, które skutkowały wydaniem przez prezydenta Chełma 70 decyzji ustalających kary pieniężne za umieszczenie nośników reklamowych niezgodnych z przepisami uchwały krajobrazowej na łączną kwotę 78 459,13 zł.
– Intencją Urzędu Miasta nie jest wymierzanie kar mieszkańcom i przedsiębiorcom – czytamy w informacji przygotowanej przez urzędników. – Uchwała ma na celu poprawę estetyki przestrzeni miejskich. Do Urzędu Miasta Chełm zgłaszają się mieszkańcy, którzy wyrażają aprobatę dla uporządkowania chaosu reklamowego. Mimo, iż zmiany związane z dostosowaniem nośników reklamowych do ustaleń uchwały krajobrazowej przebiegają powoli, to krajobraz miejski jest sukcesyjnie porządkowany. Jednocześnie wspomnieć należy, wszystkie nowe inwestycje, których projekty budowlane lub dokumentacje będące załącznikiem do zgłoszenia robót budowlanych są zatwierdzane po wejściu w życie uchwały krajobrazowej, spełniają zawarte w niej wymagania.
Informacja urzędników zawiera też fotografie przedstawiające przykłady dostosowania nośników reklamowych do przepisów uchwały krajobrazowej. Wymieniono lokalizacje, z których usunięto niezgodne z przepisami tablice reklamowe. „Reklamy” te zniknęły m.in. z ronda Jana Pawła II, ul. Obłońskiej, ze skrzyżowań ulic Pocztowej i Sybiraków, a także Obłońskiej i Sienkiewicza, Alei Przyjaźni, z ogrodzeń przy ul. Reformackiej i ul. Lubelskiej.
Na sesji radni przyjęli informację przygotowaną przez urzędników, ale zdaniem radnej Sokół urzędnicy nie są w stanie wyegzekwować przestrzegania uchwały krajobrazowej i należałyby przystąpić do jej zmian oraz „ucywilizowania”. (mo, fot. FB Miasta Chełm)