Teatralny tasiemiec

W tym tygodniu, w sobotę, na scenie Konfrontacji będziemy mogli obejrzeć spektakl „Po prostu” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej

To jedno z markowych wydarzeń kulturalnych w Lublinie od lat cieszące się renomą. Ściąga do naszego grodu twórców i miłośników sceny z całej Polski. Konfrontacje Teatralne rozpoczęły się w ubiegły czwartek, a potrwają do 25 października.


Na ten teatralny tasiemiec składa się 10 spektakli, 5 spotkań z twórcami i 2 wydarzenia muzyczne. Festiwal mocno rozciągnięty w czasie daje, aż miesiąc na smakowanie jego zawartości. – W programie Konfrontacji 2021 są spektakle kameralne, które w ostatnich latach żyły w cieniu monumentalnych produkcji, jednak mają wiele do przekazania widzom teatru. Pandemia sprawiła, iż szukamy dziś w teatrze wyciszenia, kameralności, dystansu oraz tematów społecznych – podkreślają organizatorzy.

Festiwal rozpoczęła 23 września debata „Otchłanie. Czy sztuka potrzebuje ofiary?”. W sali głównej CK Iga Dzieciuchowicz i Zofia Milska-Wrzosińska dyskutowały wokół problemu przemocy w sztuce. 25 września odbył się pierwszy spektakl – sztuka krakowskiego Teatru Ludowego „Bezmatek” (reż. Marcin Liber). To opowieść oparta na prozie Miry Marcinów traktująca o kształtowaniu się relacji rodzinnych. Role matki i córki brawurowo zagrały Katarzyna Tlałka i Maja Pankiewicz.

Kolejne sztuki to…

2 października „Po prostu” – dramat w reżyserii Weroniki Szczawińskiej, który napisał Piotr Wawer. Opowieść podnosi tragiczny w skutkach błąd lekarski, daje poruszający obraz niemocy instytucji, etycznego krachu struktur medycznych i społecznych. Mimo upływu lat obraz jest niepokojąco aktualny.

W programie jest monodram „Ginczanka. Przepis na prostotę życia” Teatru Łaźnia Nowa z Krakowa. Twórcy pokazują krótkie i intensywne życie polskiej poetki o żydowskich korzeniach w latach 1939-44. Wystąpi Anna Gryszkówna – aktorka, reżyserka. Teatr Nowy z Warszawy w spektaklu „Apokalipsa” (reż. Michał Borczuch) pokaże świat przepełniony lękiem i kryzysem tożsamości. Bohaterowie to ikona XX-wiecznego dziennikarstwa politycznego Oriana Fallaci oraz reżyser i dramatopisarz Pier Paolo Pasolini – a ich dyskurs pokaże aktualne zagrożenia Zachodu: terroryści, nielegalni imigranci. „Psy ras drobnych” (reż. Iwona Kempa) to spektakl Teatru Dramatycznego w Warszawie na podstawie głośnej książki Olgi Hund o tymże tytule. Przedstawione w nim życie szpitala psychiatrycznego każe postawić pytania: kto tu jest chory? Czy świat na zewnątrz jest na pewno najnormalniejszym miejscem do życia?

Trudne pytania

Te stawia przed nami m.in. czas pandemii. Odpowiedzi na nie poszukamy w spektaklu Anny Gryszkówny pt. „Idę” ze wspaniałą rolą Anny Moskal. O rolę kobiety w domu pyta pierwszy otwarcie feministyczny dramat Henrika Ibsena „Dom lalki”. W ramach Konfrontacji po tę klasykę literatury w spektaklu „Nora” sięga nasz Teatr im. Juliusza Osterwy, dla którego sztukę kreatywnie reżyseruje Kuba Kowalski z Warszawy.

Będą też adaptacje dwóch powieści Édouarda Louisa -–jednego z najważniejszych francuskich pisarzy młodego pokolenia. Najpierw Anna Smolar przedstawi autobiograficzną powieść „Koniec z Eddym”.

Druga inscenizacja to znakomita powieść Louisa „Historia przemocy” wystawiona przez teatr z Gniezna. Stołeczny Teatr Dramatyczny powraca do Lublina swym dramatem „Fatalista. Singerowska historia w V aktach”. Tekst napisał Tadeusz Słobodzianek – laureat Literackiej Nagrody Nike. Opowiada o związku syna rabina i córki kupca, których losy wpisują się w historię przed- i powojennych dziejów Żydów i Polaków. Spektakl „Historia przemocy” gnieźnieńskiego Teatru im. Aleksandra Fredry zakończy 26. Konfrontacje Teatralne. Reżyserka Ewelina Marciniak inscenizuje wstrząsającą historię, która ukazuje banalność, przypadkowość agresji oraz jak mylnie niekiedy buduje to w nas obraz innych ludzi.

Nie zabraknie koncertów i spotkań z twórcami.

Detale programu KT: www.konfrontacje.pl/wydarzenia. Bilety do nabycia w kasach CK oraz Teatru Osterwy, również przez Internet.

Marek Rybołowicz

 

News will be here