Trochę wiocha przed skansenem

Należący do miasta parking przy wejściu głównym do lubelskiego skansenu od lat jest w tragicznym stanie. Jego remont wydaje się koniecznością, o czym przypomina w swojej interpelacji radny Marcin Nowak.

– Będące wizytówką miasta i regionu muzeum, corocznie odwiedza około l00 tysięcy
osób, korzystając ze znajdującej się tam infrastruktury komunikacyjnej. Ponadto muzeum prowadzi cykliczne zajęcia edukacyjne dla dzieci, seniorów oraz osób niepełnosprawnych, co wymaga lepszego przystosowania drogi, parkingu i chodnika do celów dojazdowych. Warto odnotować również, że istniejący stan rzeczy powoduje sytuację, że szereg aut należących do osób odwiedzających muzeum, parkowane jest w wąskich uliczkach sąsiedniej dzielnicy mieszkaniowej, co skutkuje zatorem komunikacyjnym i uciążliwością dla mieszkańców. Tymczasem obecny stan placu przed centralnym wejściem do muzeum, urąga estetyce tego miejsca, powodując potężne utrudnienia komunikacyjne oraz frustrację i zażenowanie zwiedzających – pisze w interpelacji Marcin Nowak (klub radnych prezydenta K. Żuka).

Radny M. Nowak liczy, że władze miasta znajdą niezbędne środki na zaprojektowanie i wykonanie remontu parkingu przy al. Warszawskiej. Według jego szacunków potrzeba przynajmniej 500 tys. zł i radny ma nadzieję, że takie pieniądze, choć nie zostały wpisane do budżetu miasta, znajdą się w przyszłym roku, dzięki np. oszczędnościom.

Aktualnie zatoki postojowe w pobliżu Muzeum Wsi Lubelskiej posiadają kilkudziesięcioletnią nawierzchnię z cegły klinkierowej. W większości jest ona nierówna, wyszczerbiona, z licznymi zagłębieniami i dziurami. Podobny stan przedstawiają asfaltowe drogi manewrowe oraz dojścia dla pieszych wykonane ze starych płytek chodnikowych.

Okazuje się, że droga do sfinalizowania remontu parkingu przy al. Warszawskiej jest długa i równie wyboista, jak jego obecna nawierzchnia. Głównym powodem jest brak niezbędnej dokumentacji projektowej, a także duży koszt tego zadania. Miejscy urzędnicy szacują je na ok. 1,5 mln zł, czyli trzykrotnie więcej jak wstępnie obliczył radny M. Nowak.

– Do przeprowadzenia inwestycji niezbędne jest opracowanie dokumentacji projektowej
i uzyskanie pozwolenia na budowę. Opracowanie dokumentacji projektowej to koszt ok. 50 tys. zł netto. Czas realizacji projektu wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę to szacunkowo ok. 6 miesięcy. W budżecie Miasta Lublin na 2023 rok nie ma jednak środków na realizację powyższego zadania – odpisał w odpowiedzi na interpelację wiceprezydent Lublina, Artur Szymczyk.

Marek Kościuk

News will be here