We Włodawie o problemach dzieci

(29 marca) Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna we Włodawie zorganizowała konferencję informacyjną „Edukacja włączająca – alternatywa i przestrzeń dla rozwoju”. Do małej synagogi włodawskiego muzeum przybyli specjaliści na czele z pracownikami naukowymi Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

– Dzisiejsza konferencja to jednak przede wszystkim pole do popisu dla autorytetów w tej dziedzinie – mówił na otwarciu starosta Andrzej Romańczuk.- A tych tu na pewno nie zabrakło. Wystarczy spojrzeć na szanowne grono wybitnych specjalistów, którzy przybyli dziś do Włodawy. Ze swej strony przede wszystkim chciałbym podziękować organizatorom tej konferencji – dyrekcji i pracownikom Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej we Włodawie.

Jest to jedyna tego typu placówka w naszym powiecie, o której potrzebie istnienia świadczy chociażby kilkaset porad rocznie dla dzieci i młodzieży, nie tylko z naszego powiatu. A warto wspomnieć, że dzisiejsza konferencja to merytoryczny wstęp do obchodów jubileuszu 50-lecia tej powstałej 1 października 1969 roku poradni – mówił starosta.

Adresatami konferencji byli przede wszystkim nauczyciele szkół i placówek (w tym poradni psychologiczno-pedagogicznych), pracownicy wydziałów oświaty w samorządach, pracownicy służby zdrowia i opieki społecznej oraz sądu i ośrodków kuratorskich, rodzice, młodzież-uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, studenci.

Wśród tematów prelekcji były m.in.: inkluzja w opiniach nauczycieli, edukacja włączająca – możliwości i utopie, ekskluzja czy inkluzja, dziecko z niepełnosprawnością jako multiofiara, socjoterapia jako forma wsparcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, integracja i inkluzja w przedszkolu. (-)

Edukacja włączająca to stricte naukowe pojęcie, które ludzie w różny sposób interpretują. Różne znaczenia tego pojęcia prowadzą do tego, że mówiąc o tym samym mówimy o zupełnie różnych rzeczach. Mówiąc jednak najogólniej edukacja włączająca stawia sobie za cel usuwanie wszelkich przeszkód i barier, które stają na drodze do sytuacji, kiedy wszystkie dzieci uczą się wspólnie. Bynajmniej edukacja włączająca nie oznacza przyjęcia wszystkich dzieci do szkół, ale oznacza zupełną zmianę szkół w taki sposób, żeby podchodziły do każdego dziecka w sposób możliwie jak najbardziej elastyczny. I nie chodzi tylko o dzieci niepełnosprawne, ale i dzieci, którym np. choroba uniemożliwia uczestnictwo w lekcjach przez kilka miesięcy.