Wiadukt na Lubelskiej?

Zarząd Dróg Miejskich ma już wstępną wersję koncepcji przebudowy uciążliwego przejazdu kolejowego na ul. Lubelskiej. Projektanci nie wykluczają budowy wiaduktu nad torami.

Przejazd kolejowy na Lubelskiej jest miejscem powodującym codziennie powstawanie dużych korków. Zamykane szlabany irytują niejednego kierowcę. Kilka tygodni temu Zarząd Dróg Miejskich zlecił opracowanie koncepcji przebudowy tego miejsca. Opracowanie związane było z perspektywą ubiegania się o zewnętrzne wsparcie w realizacji inwestycji, w tym udziału kolei. Projektanci, którzy pochylili się nad tematem, właśnie zakończyli prace.

– Jest to na razie koncepcja, którą szczegółowo analizujemy i niewykluczone, że będzie wymagać jeszcze pewnych korekt – mówi Krzysztof Tomasik, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Chełmie. – Jasne jest jednak, iż projektanci widzą taką możliwość w postaci konstrukcji wiaduktu nad torami. Rozwiązanie umożliwi przebieg ulic obok wiaduktu, a tym samym normalnego funkcjonowania obiektów położonych przy tym odcinku ul. Lubelskiej. Naszym założeniem jest, aby budowa nie wymagała rozbiórek zamieszkanych domów.

Szacunkowy koszt całego przedsięwzięcia został określony na około 20 mln zł. To niemało, ale biorąc pod uwagę fakt, iż znaczna część pieniędzy mogłaby pochodzić z dofinansowania, daje to pewną szansę na realizację inwestycji.

Prezydent Agata Fisz wspólnie z Zarządem Dróg Miejskich analizują przedstawioną przez projektantów koncepcję. Szacowane są poszczególne koszty składowe, konieczność zakupienia dodatkowych gruntów, rozwiązań drogowych itd. Koncepcja trafi najprawdopodobniej także do kolejarzy, którzy ocenią ją pod kątem własnej infrastruktury i możliwości uwzględnienia w projektach.

– Koszty nie są małe, ale nie są też zaporowe – mówi prezydent Fisz. – Przebudowa drogi krajowej nr 12 w granicach Chełma, na którą pozyskaliśmy unijne dofinansowanie, to koszt przeszło 140 milionów złotych, a już realizujemy ten projekt. Wiadukt to niewątpliwie śmiałe przedsięwzięcie, ale zdecydowanie pozytywnie wpłynęłoby na przejezdność ulicy Lubelskiej i bezpieczeństwo kierowców oraz pieszych. Po dokonaniu dokładnej analizy, postaramy się przedstawić więcej szczegółów na temat projektu. Chcielibyśmy także opracować graficzny model obiektu, aby każdy mógł się z nim zapoznać. (s)