Wielkie lanie asfaltu

Powoli chełmskie ulice zamieniają się w jeden wielki plac budowy. Trwające od kilku dni prace na ul. Lwowskiej to nie jedyne miejsce, gdzie kierowcy natkną się na utrudnienia w ruchu. Wkrótce pojawią się kolejne.


Nie ulega wątpliwości, że przebudowa centralnego odcinka ul. Lwowskiej jest jedną z najbardziej uciążliwych tegorocznych inwestycji drogowych. W połowie ubiegłego tygodnia przejazd modernizowanym odcinkiem został zamknięty. Nie oznacza to jednak, że ul. Lwowska pozostanie nieprzejezdna do końca września, a więc wynikającego z umowy z wykonawcą terminu zakończenia prac.

– Ruch będzie przywracany po zakończeniu właściwych etapów prac dotyczących nawierzchni ulicy – mówi Krzysztof Tomasik dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Chełmie. – To już zależy od wykonawcy i procesu technologicznego. Tak czy inaczej w miejscu robót należy zachować szczególną ostrożność.

Niewątpliwym pocieszeniem dla kierowców jest fakt, iż po przebudowie w obrębie skrzyżowań ul. Lwowskiej z ul. Wieniawskiego i Droga Męczenników pojawią się dodatkowe pasy ruchu, nowe chodniki, przejścia dla pieszych i znacznie sprawniejsza sygnalizacja świetlna. Jak zapewniają urzędnicy, ma wpłynąć to nie tylko na poprawę przejezdności tym odcinkiem miasta, ale także na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Utrudnienia w ruchu pojawią się także na ul. Wojsławickiej. Wyłoniony w przetargu wykonawca niebawem rozpocznie modernizację odcinka tej ulicy w okolicach cmentarza komunalnego. To zadanie będzie kontynuacją ubiegłorocznego przedsięwzięcia, nie zrealizowanego w całości z uwagi na przebudowę sieci energetycznej w tamtym rejonie miasta. Zakres tegorocznych prac obejmuje również budowę parkingów przy cmentarzu. Zgodnie z projektem, ma tam powstać miejsce dla 80 pojazdów.

Choć znaczna część mniejszych zadań drogowych została już zrealizowana, ekipy drogowców, a tym samym chwilowe problemy z przejezdnością, można spotkać na kilku innych ulicach. Na ul. Ogrodniczej, Prusa, Wiejskiej i Synów Pułku trwają prace związane z odcinkową wymianą nawierzchni. Podobne utrudnienia już niedługo czekają użytkowników ul. Sybiraków, Jedność, Wolności (dojazd do garaży), Grota Roweckiego (zatoka parkingowa) czy Świerkowej, gdzie mają być prowadzone roboty z utwardzeniem kolejnych odcinków dróg.

Wśród tegorocznych inwestycji znajduje się szereg zadań związanych z budową i przebudową chodników. Pieszych czekają jeszcze utrudnienia chociażby na ul. Słowackiego, al. 15 Sierpnia, Grunwaldzkiej, Hrubieszowskiej oraz w rejonie pl. Dworcowego. Na etapie przygotowywania przetargów są m.in. zadania związane z budową chodników w ulicach: Jordana, Rolniczej, Zachodniej-Szarych Szeregów oraz łącznika pieszego pomiędzy ul. Wirskiego i ul. Lwowską.

Wciąż nie ma wykonawcy na trzy inne zadania drogowe planowane na ten rok: prace na ul. Krańcowej, Waśniewskiego i chodnik w ul. Przemysłowej. Na te inwestycje były ogłaszane już przetargi, jednak składane przez potencjalnych wykonawców oferty przekraczały zabezpieczone w budżecie miasta fundusze.

– Takie sytuacje mają miejsce co roku. Czasami przetarg udaje się rozstrzygnąć dopiero za którymś razem – podkreśla Tomasik. – Niekiedy występuje konieczność zwiększenia pieniędzy na dane zadanie, co najczęściej możliwe jest dopiero po wyłonieniu wykonawców na inne inwestycje i pojawieniu się oszczędności po przetargach. Naszym celem jest realizacja wszystkich zaplanowanych na bieżący rok zadań drogowych.

Kulminacja tegorocznych utrudnień drogowych może wystąpić na jesieni, kiedy to rozpoczną się następne duże inwestycje. Już niedługo czeka nas rozstrzygnięcie przetargu na remont ulicy Kolejowej (strona zachodnia) oraz przebudowę parkingów na pl. Niepodległości (przy Gmachu). Na dniach ma zostać ogłoszony przetarg na wschodnią części ul. Kolejowej – zadanie, na które miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Według harmonogramu w IV kwartale br. rozpocznie się długo wyczekiwana przebudowa ul. Rejowieckiej, która zapoczątkuje zmiany na całej długości drogi krajowej nr 12 biegnącej przez Chełm, a więc także ul. Rampa Brzeska, Al. Przyjaźni, Wschodnia i Podgórze. Inwestycja ta, realizowana w trybie zaprojektuj-wybuduj i współfinansowana z funduszy unijnych, jest już na zaawansowanym etapie opracowywania dokumentacji technicznej, a całość prac obejmująca przebudowę nawierzchni ulic, chodników, budowę ponad 8 km nowych ścieżek rowerowych, przebudowę i budowę nowych skrzyżowań i wiaduktu, ma potrwać 2 lata.

– Cały czas pracujemy nad kolejnymi zadaniami drogowymi jak np. wiaduktem nad przejazdem kolejowym w ul. Lubelskiej, przebudową ul. Lubelskiej na odcinku od ul. Szpitalnej do ronda im. R. Dmowskiego i szeregiem innych tego typu inwestycji, w tym wielu ulic osiedlowych – mówi prezydent Chełma, Agata Fisz. – Opracowujemy także projekt dotyczący nieutwardzonych dróg gruntowych, dzięki któremu już niedługo większość z nich może zyskać twardą nawierzchnię. (ptr)