Lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zakończył ocenę ofert w przetargach na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S17: Piaski – Łopiennik Górny oraz Krasnystaw – Izbica, o łącznej długości 35 km. Za najkorzystniejsze uznane zostały oferty złożone przez firmy Intercor oraz Mostostal Warszawa. W sumie opiewają na ponad 1,6 mld złotych.
– W obu przetargach wpłynęły w sumie 23 oferty. W trakcie postępowań otrzymaliśmy prawie 2,5 tys. pytań od wykonawców, na które udzieliliśmy odpowiedzi, aby wykonawcy mogli w sposób prawidłowy skalkulować koszty – informuje Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiej GDDKiA.
W przetargu na realizację odcinka Piaski – Łopiennik Górny wybrano ofertę firmy Intercor z Zawiercia, opiewającą na 695,5 mln zł. W przypadku odcinka Krasnystaw – Izbica zwyciężyła spółka Mostostal Warszawa z ofertą 936,6 mln zł.
– Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcami, co planowane jest w drugim kwartale tego roku – dodaje.
W ramach obu zadań wybudowana ma zostać dwujezdniowa droga ekspresowa, drogi do obsługi ruchu lokalnego, obiekty inżynieryjne, odwodnienie i oświetlenie drogi w obrębie węzłów. Zamontowane zostaną m.in. ekrany akustyczne, a także zbudowane przejścia dla zwierząt. Wykonany zostanie też system zarządzania ruchem.
Odcinek Piaski – Łopiennik Górny, o długości 16,6 km, przebiegać będzie wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się na węźle Piaski Wschód, który zostanie przebudowany (droga S17 będzie się tutaj łączyć z trasą S12 Piaski – Dorohusk). Inwestycja m.in. obejmuje budowę trzech węzłów drogowych: Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik.
Odcinek Krasnystaw – Izbica, o długości 18,8 km, zacznie się w Zakręciu przed Krasnymstawem. – Początkowo trasa przebiegać będzie w śladzie obecnej DK17, następnie przekroczy rzekę Żółkiewkę i od zachodniej strony ominie m.in. Latyczów, Dworzyska, Tarnogórę i Izbicę. Przekroczy linię kolejową nr 69 relacji Rejowiec – Hrebenne i zakończy się na przecięciu z obecną DK17 w okolicach Krasnego. Powstaną trzy węzły: Krasnystaw Północ, Krasnystaw Południe oraz Izbica. Planowana jest też budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych w Ostrzycy oraz obwodu utrzymania drogi ekspresowej w okolicach Krasnegostawu – mówi Minkiewicz.
Na tym nie koniec. Obecnie w GDDKiA analizowane są oferty złożone w przetargu na realizację kolejnego odcinka Izbica – Zamość Sitaniec. Wybór najkorzystniejszej planowany jest na pierwszy kwartał tego roku.
Natomiast na etapie prac przygotowawczych są jeszcze dwa odcinki drogi ekspresowej S17: Łopiennik Górny – Krasnystaw (ok. 9,5 km) oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (ok. 12 km).
– W styczniu ubiegłego roku złożyliśmy wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Lublinie o wydanie decyzji środowiskowej, przedstawiając preferowane warianty przebiegu drogi. Procedura trwa – podsumowuje rzecznik GDDKiA w Lublinie. (kg, fot. GDKiA w Lublinie)