Za darmo nie pojedziesz

Uruchomiony z pierwszym dniem wiosny Lubelski Rower Miejski po kilku dniach, podobnie jak wszystkie wypożyczalnie w kraju, został zamknięty z powodu epidemii koronawirusa. Z płynących z rządu komunikatów wynika, że na razie nie ma planów ponownego ich uruchomienia.

Likwidacja bezpłatnych przejazdów i stworzenie systemu całorocznego – to niektóre z założeń koncepcji funkcjonowania Lubelskiego Roweru Miejskiego w latach 2021-2023. Ruszyły konsultacje społeczne w tej sprawie. Póki co sam LRM z powodu koronawirusa jest zamknięty.


Najważniejsza zmiana dotyczyłaby cennika. Zgodnie z przedstawioną koncepcją nie będzie już bezpłatnych przejazdów przez pierwsze 20 minut od wypożyczenia. – Ze względu na wysoki koszt systemu rowerowego i 86% bezpłatnych przejazdów rowerowych w obecnym systemie, zmiana cennika wydaje się konieczna – czytamy w koncepcji funkcjonowania Lubelskiego Roweru Miejskiego na lata 2021-2023.

Za przejazd trwający do 0,5 h zapłacilibyśmy złotówkę, za przejazd trwający od 0,5 h do 1 h – 2 złote, za przejazd trwający od 1 h do 2 h – 3 złote, a za każdą kolejną godzinę 3 złote. Są też jednak dobre informacje. – Proponuje się połączyć system LRM z kartą mieszkańca. Posiadaczom karty proponuje się przyznać 30% -50% rabatu na wypożyczenia – czytamy w założeniach koncepcji.

Drugą ważną zmianą byłoby „stworzenie systemu całorocznego, w okresie od listopada do marca pozostawiając w systemie 1/3 rowerów”. Autor koncepcji tłumaczy takie rozwiązanie coraz łagodniejszymi zimami. Przypomnijmy, że w tym roku rowery miejskie wróciły na lubelskie ulice dopiero 21 marca, ale obecnie nie można ich wypożyczać ze względu na trwającą epidemię koronawirusa.

Łączny koszt systemu przy „wariancie całorocznym” to około 10,9 mln złotych. Bez okresu zimowego wyniósłby ok. 9,8 mln złotych. – Koszty zaprezentowanej koncepcji będą pomniejszone o zysk z tytułu wypożyczeń rowerów – czytamy w dokumencie. 80% zysku dostawałby właściciel systemu, czyli miasto, a 20% otrzymywałby operator.

W planie jest też budowa 10 „stacji pasywnych”. – Rowery są tam wypożyczane wyłącznie przy pomocy aplikacji mobilnych. Na stacjach pasywnych rowery zabezpieczane są przy pomocy adapterów, można wypożyczać i oddawać tylko rowery wyposażone w adaptery – czytamy w dokumencie. Adaptery to specjalne urządzenia wyposażone m.in. w nadajnik GPS.

Rowery miałyby zostać „poddane re-fabrykacji”. – W oparciu o doświadczenia, wynikające z obecnego funkcjonowania systemu, w rowerach należy zamontować: hamulce przednie bębnowe, siodła scalone ze sztycą, błotniki plastikowe i siedmiobiegowe przerzutki – czytamy w koncepcji.

Konsultacje społeczne ws. funkcjonowania LRM w latach 2021-2023 już ruszyły i potrwają do 15 maja. Poddana pod konsultacje koncepcja znajduje się na stronie internetowej lublin.eu. – Uwagi i wnioski można przesyłać drogą elektroniczną poprzez wypełnienie ankiety online, dostępnej na stronie www.lublin.eu/konsultacje lub przesłanie uwag na adres konsultacje@lublin.eu – mówi Grzegorz Jędrek z biura prasowego ratusza.

Grzegorz Rekiel