Zburzą domy, by budować tory?

Mieszkaniec Zakręcia w gminie Krasnystaw alarmuje. Przygotowywane są różne warianty budowy tzw. centralnego portu komunikacyjnego, a wraz z nim nowych linii kolejowych. – Z map, do jakich dotarłem, wynika, że tory mogą biec w miejscu, gdzie dziś stoją domy i mieszkają ludzie. Chodzi i o miasto Krasnystaw, i o miejscowości w gminach Krasnystaw i Łopiennik Górny – mówi nasz Czytelnik.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. Zgodnie z zapowiedziami sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r. Już dziś do spółki CPK wpłynęło ponad 146 tys. uwag w sprawie nowych linii kolejowych i tras drogowych planowanych w ramach inwestycji. Wnioski i uwagi dotyczą kilkunastu miast i miejscowości, np. Krakowa, Łodzi, Konstantynowa Łódzkiego, Wieliszewa, Grójca, Olkusza oraz Jelcza-Laskowic na Dolnym Śląsku.

Co ciekawe o sprawie nic nie wiedzą mieszkańcy powiatu krasnostawskiego. – W ubiegłym tygodniu pani wójt naszej gminy wrzuciła na swojego facebooka mapę z 9 wariantami przebiegu torów na terenie miasta i gminy Krasnystaw. Podobna mapa jest też na stronie urzędu gminy Łopiennik Górny – mówi nam mieszkaniec Zakręcia w gminie Krasnystaw.

Mężczyzna zaczął analizować mapy. – Okazało się, że w wielu z tych wariantów tory kolejowe są planowane w miejscach, gdzie dziś stoją domy. Przeszedłem się po naszej miejscowości i okazało się, że nikt o tym nic nie wie. Pojechałem do Krasnegostawu na ul. Topolową, która, w jednym z wariantów, ma praktycznie przestać istnieć. Tam też nikt nic o tych planach nie słyszał. A tam stoją nowe domy, a nawet niektóre są dopiero w budowie! – alarmuje nasz Czytelnik. W sprawę zaangażowali się też już mieszkańcy Stężycy, sąsiadującej z Zakręciem.

Na profilu „Zakręcie – gmina Krasnystaw” w ostatni czwartek pojawił się list, w którym czytamy m.in., że „mieszkańcy Zakręcia oraz Stężycy Kolonia” stanowczo sprzeciwiają się budowie linii kolejowej w wariancie nr 9 oznaczonym na mapie kolorem czarnym. – Wariant przebiegający obok budynków z adresem Zakręcie 109 na styku miasta Krasnystaw i gminy Krasnystaw, następnie w kierunku miejscowości Stężyca Kolonia 11 oraz 12 zakłada wysiedlenie mieszkańców z ponad 10 domów w miejscowości Stężyca Kolonia oraz na terenie miasta Krasnystaw, spowoduje podział pól rolnych na małe działki bez możliwości dojazdu, a dla większości mieszkańców stanowi to główne źródło dochodu dla całej rodziny.

Dodatkowo wariant 9 zakłada przebieg w bardzo bliskim sąsiedztwie z wieloma domami jednorodzinnymi oraz gospodarskimi co znacznie pogorszy jakość życia mieszkańców i w dużym stopniu obniży wartość ich nieruchomości, pozostawiając to bez rekompensaty. Jako osoby bezpośrednio dotknięte negatywnym wpływem inwestycji postulujemy oddalenie wariantu nr 9 zaznaczonego na mapie. Kolejnym negatywnym aspektem przebiegu tego wariantu jest zniszczenie części „Alei 100 dębów” położonej na terenie miasta Krasnystaw i okolicznych miejscowości upamiętniającej 100. rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości – czytamy.

I dalej: – Poza elementem przebiegu trasy kolejowej prowadzenie konsultacji społecznych w dobie zamkniętych urzędów bez możliwości skutecznego ogłoszenia zainteresowanym mieszkańcom skutków przebiegu linii kolejowej jest postępowaniem nie do przyjęcia. Według naszej wiedzy mieszkańcy miasta Krasnystaw nigdy nie zostali poinformowani o planowanym przebiegu wariantów trasy i nie mają świadomości co się projektuje bez ich wiedzy, co jest postępowaniem nagannym. W przypadku nieuwzględnienia naszych postulatów zapowiadamy dalsze kroki prawne i społeczne by uniemożliwić realizację wariantu nr 9 przez nasze domy.

Krzysztof Zieliński z urzędu miasta Krasnystaw, zauważa, że na udostępnionych przez spółkę CPK mapach, oprócz granic korytarzy, zostały zaprezentowane orientacyjne, wstępnie proponowane przebiegi nowych linii kolejowych i dróg, których ostateczny kształt nie został na razie przesądzony.

– Urząd Miasta Krasnystaw informuje, że rozpoczęto prace nad opracowaniem Strategicznego Studium Lokalizacyjnego dla planowanej budowy nowej linii kolejowej relacji Trawniki – Zamość. Zadanie to związane jest z realizacją Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przesłane do samorządów materiały są pierwszymi, jedynie orientacyjnymi koncepcjami ewentualnego przebiegu planowanej trasy. Na dalszym etapie prac projektowych PKP opracuje dokładniejsze materiały, przygotowane w oparciu o przeprowadzone analizy środowiskowe i przestrzenne, które zostaną przekazane do konsultacji samorządom i mieszkańcom poszczególnych gmin. Wówczas rozpoczną się właściwe konsultacje w tej sprawie – mówi Zieliński.

Do tematu wrócimy. (kg)