Zrobią porządek z Dworcową

Na tę informację od lat czekało wielu mieszkańców Świdnika, a zwłaszcza położonej na obrzeżach miasta ulicy Brzegowej. Starostwo Powiatowe w Świdniku ogłosiło przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej oraz budowę ostatniego odcinka ul. Dworcowej.

Ulica Dworcowa to ważny ciąg komunikacyjny, ale ze względu na fatalny stan od lat nawet rowerzyści omijają ją „szerokim łukiem”. W ubiegłym roku część ulicy, od strony centrum do skraju lasu, przeszła gruntowną przebudowę. Mieszkańcy wytykali wówczas, że remont zaczęto z niewłaściwej strony, bo to część od Brzegowej bardziej prosiła się o remont. Władze Powiatu Świdnickiego tłumaczyły wówczas, że innej możliwości nie było z uwagi na wciąż toczące się sprawy własności gruntów. Ostatecznie udało się je doprowadzić do końca, a niedawno starostwo ogłosiło przetarg na zaprojektowanie i budowę drugiego, liczącego ok. 1,5 km, odcinka Dworcowej.

– Za nami dziesiątki spotkań, analiz prawnych, wymiany pism z właścicielem terenu. Najważniejszy jest efekt, na który mieszkańcy czekali od lat. W końcu mogliśmy ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej oraz budowę tego odcinka – mówi Łukasz Reszka, starosta świdnicki i dodaje: – Nie chcieliśmy czekać na zakończenie spraw formalnych związanych z kwestiami własności działek, dlatego podzieliliśmy przebudowę na etapy. Remont pierwszej części, od ul. Struga do początku lasu, zakończył się mniej więcej rok temu – dodaje Ł. Reszka.

Na te prace powiatowi udało się pozyskać dofinansowanie w wysokości 4,5 mln zł z Rządowego Funduszu Inicjatyw Lokalnych. Drugi etap też będzie współfinansowany ze środków rządowych.

– Otrzymaliśmy 15 milionów złotych z drugiego rozdania w ramach rządowego Funduszu Polski Ład, Program Inwestycji Strategicznych. Za pieniądze wybudujemy nie tylko ul. Dworcową, ale także drogę Minkowice-Krępiec czy Kawęczyn-Kozice-Policzyzna – dodaje Ł. Reszka.

Jak będzie wyglądać nowa Dworcowa? Koncepcja zakłada wybudowanie dwupasmowej jezdni, o szerokości sześciu metrów. Oprócz dwumetrowego chodnika, pojawić się ma równie szeroka, asfaltowa ścieżka rowerowa. Wykonawca będzie odpowiadał także za przebudowę wszystkich skrzyżowań z istniejącymi i projektowymi drogami, budowę zjazdów, zatok autobusowych, kanałów technologicznych oraz systemu odwodnienia. –

Przygotowane przez nas założenia zawarte w programie funkcjonalno-użytkowym są koncepcją, czyli materiałem wyjściowym dla wykonawcy do sporządzenia własnych opracowań, w celu przeprowadzenia budowy. Jego zadaniem, oprócz przygotowania dokumentacji projektowej, będzie uzyskanie wszelkich pozwoleń, a następnie przeprowadzenie wszystkich prac budowlanych. Ilu będzie chętnych na realizację tej inwestycji i kto finalnie za nią odpowie, dowiemy się prawdopodobnie jeszcze w tym roku – kończy Ł. Reszka.(w)