Skoda Octavia Combi 1.0 115 KM

Skoda Octavia zrewolucjonizowała polską motoryzację. Była i jest bodaj najbardziej wszechstronnym pojazdem w klasie. Niestety, dziś zatraciła swój największy atut, czyli przystępną cenę. Przykład – testowa wersja z silnikiem benzynowym kosztuje ponad 110 tys. zł.

Skoda Octavia Combi jest jednym z najpopularniejszych samochodów w Polsce. Kojarzy go każdy, więc rozpisywanie się o jego wyglądzie chyba nie ma większego sensu. Przejdźmy więc do konkretów. Wnętrze, jak na auta z grupy VAG przystało, jest bardzo przemyślane, o czym świadczy intuicyjne rozmieszczenie wszystkich przełączników, przycisków i pokręteł. Konsola środkowa została praktycznie zredukowana do wyświetlacza radia i nawigacji oraz do małego panelu sterowania klimatyzacji. Wszystkie najczęściej używane przyciski trafiły na trójramienną kierownicę, przez którą mamy widok na dwie proste tarcze obrotomierza i prędkościomierza rozdzielone sporym wyświetlaczem. Niezmiennym atutem Octavii pozostaje jej kufer, do którego zapakować można aż 610 litrów bagażu, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy aż 1740 litrów.

Silnik i skrzynia biegów

Jeszcze kilka lat temu nikt o czymś takim nawet by nie pomyślał, dziś wkładanie coraz mniejszych jednostek do coraz większych samochodów jest nie tylko pożądane, ale i niezbędne do skutecznej rywalizacji o przyciągnięcie klienta. Skoda, prezentując nowy silnik, udowadnia, że najnowsza niemiecka konstrukcja (silnik powstaje w koncernie VAG) świetnie sprawdzi się w dużym kompakcie, którym jest Octavia. Może nowa jednostka nie grzeszy superbrzmieniem i rasowymi osiągami, ale te niedobory nadrabia znikomym zapotrzebowaniem na paliwo. Przy dynamicznej jeździe Octavia nie pali więcej, niż 6,5 – 7 litra benzyny na 100 km. Stosując styl spokojniejszy można pokusić się i o zejście w okolice 4 l/100 km. Kolejną zaletą jest brak drgawek charakterystycznych dla motorów trzycylindrowych. Tuż po odpaleniu silnika praktycznie nie słychać i dopiero po zdecydowanym naciśnięciu pedału przyspieszenia do kabiny dociera charakterystyczny dźwięk tej jednostki. Motor generuje 115 KM i równe 200 Nm momentu obrotowego. Dzięki tym wartościom Octavia rozpędza się do 100 km/h w 9,9 s. To zdecydowanie wystarcza do jazdy miejskiej, na trasie, szczególnie powyżej 130 km/h mocy już trochę brakuje.

Zawieszenie i komfort jazdy

Zawieszenie tego samochodu jest tak zestrojone, by dawać możliwie dużo komfortu przy jednoczesnym zapewnieniu maksimum trakcji. Taki kompromis odbija się na pasażerach, zwłaszcza na drogach gorszej jakości. Octavia prowadzi się bardzo przewidywalnie, dobrze klei się do szosy, a gdy już przyczepność straci, zdecydowanie wyjeżdża przodem.

Wyposażenie i cena

Testowa Skoda kosztuje prawie 112 tys. zł (cena bazowa to 90 760). Najważniejsze elementy jej wyposażenia to: funkcja wykrywania zmęczenia u kierowcy, tapicerka z alcantary, nawigacja z mapami Europy, asystent pasa ruchu, kamera cofania, skrzynia DSG czy dwustrefowa klimatyzacja.

Komentarze

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułPech Michała Siatki
Następny artykułEksperyment Lexusa