8 milionów na grunty pod nową drogę?

Aż 114 nieruchomości musi kupić miasto, żeby ruszyć z budową tzw. południowej obwodnicy Chełma.

O postęp w pracach przygotowawczych związanych z zapowiedzianą przed rokiem budową tzw. obwodnicy południowej Chełma zapytał radny Mariusz Kowalczuk. W tej sprawie do prezydenta Jakuba Banaszka złożył pisemną interpelację.

Tak się składa, że Kowalczuk w radzie miasta reprezentuje mieszkańców osiedla Zachód i Słoneczne. – Wyborcy pytają mnie o tę inwestycję, bo chcą poznać dokładny przebieg nowej drogi. Zwłaszcza chodzi o mieszkańców osiedla Pszenna – Metalowa. Nikt nic nie wie, stąd moje zapytanie – wyjaśnia radny.

Mariusz Kowalczuk zapytał prezydenta, czy właściciele gruntów, przez które ma przebiegać trasa, zostali o tym poinformowani. Decyzja o budowie tzw. południowej obwodnicy Chełma zapadła ponad rok temu. Najpierw radny Mirosław Czech, na co dzień dyrektor lubelski oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, opracował i przedstawił na jednej z komisji budżetu i rozwoju gospodarczego rady miasta koncepcję budowy nowej drogi.

Potem prezydent Banaszek, w obecności wicepremiera Jacka Sasina, reprezentującego w sejmie chełmski okręg wyborczy, a także europosłanki Beaty Mazurek, publicznie ogłosił, że miasto rozpoczyna przygotowania do budowy dwupasmowej w obu kierunkach drogi, nazywanej roboczo południową obwodnicą Chełma. Sam Sasin zadeklarował rządową pomoc w finansowaniu inwestycji.

W odpowiedzi na interpelację radnego Kowalczuka prezydent Banaszek przyznał, że urzędnicy wstępnie rozpoznali i sklasyfikowali nieruchomości przeznaczone pod południową obwodnicę miasta, zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego. Większość nieruchomości, podkreślił Banaszek, wymaga jednak dokonania podziału geodezyjnego, w celu wydzielenia nowoprojektowanych działek, które będą stanowiły pas drogi. Działki stanowią własność osób fizycznych, osób prawnych, członków wspólnot mieszkaniowych, Skarbu Państwa i jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej – PGL Lasy Państwowe.

Jakub Banaszek zaznaczył, że z powodu braku dokumentacji projektowej, obecnie nie można określić trybu zakupu nieruchomości pod realizację inwestycji, ani też powiadomić właścicieli gruntów przeznaczonych pod drogę o procedurze ich nabycia.

Miasto wstępnie zaplanowało zakup aż 114 nieruchomości, z czego dziewięć w całości, a pozostałe po podziale geodezyjnym. Z szacunkowych wyliczeń wynika, że chodzi o ponad 9,5 ha terenu, nie wliczając w to gruntów pod poszerzenie alei 3 Maja. Łączny przewidywany koszt zakupu to około 8 mln zł. W tę cenę nie wliczono zabudowań i nasadzeń. Według opracowanej przez radnego Mirosława Czecha koncepcji, tzw. południowa obwodnica Chełma swój początek miałaby w pobliżu Kumowej Doliny, a kończyłaby się w okolicach obecnego skrzyżowania ulic Hrubieszowskiej i Modrzewiowej. (s)

News will be here