Budowa cargo, tylko dotknąć

Port Lotniczy Lublin przygotowuje podpisał umowę na budowę terminala cargo. Ma on przynieść nowe możliwości rozwoju i co za tym idzie przychody. Planowany koszt inwestycji to ok. 17,8 mln złotych.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Zakład Budowlano-Sprzętowy Jacek Krzysiak sp. z o.o. z Łęcznej oraz Eleenergia sp. z o.o. z Lublina.

– Zgodnie z podpisaną już umową z wykonawcą szacowany czas prac projektowych i budowlanych to 18 miesięcy. Jak tylko wykonawcy otrzymają pozwolenie, budowa ruszy, liczymy, że z początkiem lata – mówi Andrzej Hawryluk, prezes Portu Lotniczego Lublin.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to hala magazynowo-przeładunkowa o powierzchni blisko 2 tys. mkw. z dedykowanymi pomieszczeniami do obsługi towarów specjalnych będzie gotowa w przyszłym roku. Powstanie także budynek biurowy (o pow. ok. 140 mkw.) oraz plac manewrowy wraz z drogą dojazdową i chodnikami.

– Lotnisko w Lublinie – jak wskazuje jego rzecznik Piotr Jankowski – posiada szereg atutów, które sprzyjają prowadzeniu usługi cargo.

– Port ma status lotniska międzynarodowego, dostępnego przez 24 godziny na dobę. Wyposażony jest w urządzenia nawigacyjne (ILS kat. 2) umożliwiające wykonywanie operacji lotniczych w ograniczonych warunkach pogodowych. Port może obsługiwać samoloty do kodu D, czyli wielkości samolotów typu Boeing 767 czy Airbus A310. Ponadto lotnisko jest świetnie skomunikowane z siecią dróg międzynarodowych, ekspresowych oraz z koleją. Atutem jest również lokalizacja Portu Lotniczego Lublin przy wschodniej granicy Unii Europejskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie najważniejszych przejść granicznych – mówi P. Jankowski.

Dominującym elementem obsługi planowanego cargo ma być RFS (Road Feeder Service), czyli transport towaru lotniczego ciężarówkami do samolotu na innym lotnisku. W tym przypadku konieczne sprawdzenie takiego towaru pod względem bezpieczeństwa przeprowadzone zostanie w terminalu cargo Portu Lotniczego Lublin.

Transport lotniczy cargo to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi transportu w Polsce, z ogromnymi możliwościami rozwoju w przyszłości. Mając na uwadze inwestycje infrastrukturalne zarówno drogowe jak i kolejowe oraz brak portu cargo z prawdziwego zdarzenia po tej stronie Wisły, rola takiej inwestycji w województwie lubelskim jest nie do przecenienia. Nowy terminal będzie ważnym elementem w łańcuchu transportowym w tej części naszego kraju – dodaje prezes Hawryluk. (opr. w)

News will be here