Dacia Duster 1,5 dCi 115 KM

Chociaż cena topowo wyposażonego Dustera przekracza już magiczną granicę 100 tys. zł, to wciąż SUV od Dacii pozostaje najtańszą opcją w swoim segmencie. My testowaliśmy odmianę SL z silnikiem diesla i napędem 4×4, która wyróżnia się niskim zapotrzebowaniem na paliwo i ponadprzeciętnymi (w porównaniu do innych SUV-ów) właściwościami terenowymi.


Nadwozie i wnętrze

Druga generacja Dacii Duster jest obecna na rynku od niemal pięciu lat. W 2021 roku auto przeszło pierwszy drobny facelifting z zewnątrz, polegający przede wszystkim na drobnych zmianach kosmetycznych w postaci innych lamp z przodu i z tyłu, wprowadzeniu nowych kolorów lakierów i wzorów felg. Cała reszta pozostała niezmieniona. Powiew świeżości widać natomiast w kabinie. O ile kształt deski rozdzielczej prawie się nie zmienił (jedyne nowum to zamontowanie większego wyświetlacza centralnego i zastąpienie tradycyjnej stacyjki przyciskiem do uruchamiania auta), to poprawiono kilka rzeczy, na które narzekali użytkownicy poprzedniej wersji. Przyciski na kierownicy są w końcu podświetlane, obsługę tempomatu, który kiedyś włączało się przyciskiem na tunelu środkowym, przeniesiono na kierownicę, a przy nadkolu pojawiła się wygodniejsza podstawka dla lewej stopy kierowcy. Na tunelu między fotelami udało się wygospodarować miejsca na dwa kubki czy małe butelki, a pod panelem do obsługi nawiewów i klimatyzacji pojawiły się dwa porty USB, niestety, nie w standardzie C.

W starszym Dusterze może drażnić różnokolorowe podświetlenie: zegary świecą na biało, wyświetlacz komputera pokładowego ma niebieskie tło, a radio pomarańczowe. Teraz nad tym również się pochylono i ujednolicono kolor podświetlenia wszystkich instrumentów pokładowych – na biało. Zmieniono też tło komputera na ciemne, co wygląda o wiele schludniej. W topowej konfiguracji SL kabina Dustera jest ożywiona pomarańczowymi wstawkami, m.in. na zaślepkach nawiewów, lusterkach, ale też w takim kolorze są przeszycia na półskórzanych fotelach, co wygląda całkiem nieźle. Miejsca na pokładzie Dacii jest wystarczająco dla czterech dorosłych osób. Bagażnik ma pojemność 445 l.

Silnik i skrzynia biegów

Testowego Dustera napędzał diesel o pojemności 1,5 litra o mocy 115 KM i osiągający 260 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie do 100 km to 10,3 s a prędkość maksymalna wynosi 175 km/h, czyli całkiem nieźle. Fakt, przy prędkościach autostradowych brakuje mocy, ale do codziennej, zwykłej jazdy wystarczy spokojnie. Poza tym charakter auta nie skłania do szaleństw – przeciwnie, gdy spokojnie traktujemy pedał przyspieszenia, Duster odpłaca się bardzo niskim zużyciem paliwa. Nie ma większego problemu, by średnio zejść w okolice 5 litrów oleju napędowego na 100 km, a trzeba pamiętać, że mamy do czynienia z samochodem z napędem 4×4.

Zawieszenie i komfort jazdy

Zawieszenie Dacii Duster jest wprost stworzone do jazdy po takich drogach, jakie wciąż przeważają w Polsce powiatowej. Jest proste w konstrukcji, wzmocnione i zapewniające maksimum komfortu. W ogóle cały napęd pochodzi wprost od Nissana X-Trail, więc nie w kij dmuchał. Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy wybierane za pomocą pokrętła umieszczonego na tunelu środkowym.

Są to: auto, stały napęd 4×4 oraz tylko przednia oś. Co ważne, przy stałym napędzie 4×4 można jechać po zwykłej szosie i to dość szybko, bo do ok. 60 km/h. Co prawda nie znajdziemy tu reduktora, ale duży prześwit wynoszący 21 cm, blokada 4×4, bardzo krótkie dwa pierwsze biegi i elektroniczne systemy wspomagania jazdy w dół i w górę zapewniają, że dojedziemy o wiele dalej, niż kierowca przeciętnego SUV-a, a po lekkich modyfikacjach, jak założenie terenowych opon i dodanie osłon silnika i tylnego dyferencjału, można się pokusić nawet o zabawę w lekki offroad.

Wyposażenie i cena

Topowo wyposażona wersja o nazwie SL z silnikiem diesla i napędem 4×4 kosztuje 102400 zł. Na jej pokładzie znajdziemy m.in. podgrzewane półskórzane fotele, nawigację, automatyczną klimatyzację, system kamer dookólnych, pomiędzy którymi możemy przełączać widok, system ostrzegania o pojeździe w martwym polu, system wspomagania parkowania czy system wspomagania nagłego hamowania. Najtańszy dostępny obecnie Duster z silnikiem 1,0, instalacją gazową i napędem na przód kosztuje 67 800 zł.